Δημόσια κατανόηση εννοιών της Νανοτεχνολογίας
Abstract
Η Νανοτεχνολογία αποτελεί, αναμφίβολα μια απο πιο σημαντικές τεχνολογίες αιχμής τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Όμως η πλειοψηφία του κοινού δεν είναι σίγουρο αν γνωρίζει τις ιδιότητες της, καθώς και την χρησιμότητα των προϊόντων της Νανοτεχνολογίας. Ανεξάρτητα από το επίπεδο κατανόησης αναμφίβολα υπάρχει σημαντική διείσδυση σε πολλούς τομείς ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Τα αποτελέσματα από την ανάπτυξη της έχουν εφαρμογή σε πολλούς τομείς όπως στην Ιατρική, την Πληροφορική, την Ηλεκτρονική, τη Γεωργία και το Περιβάλλον, τον τομέα των Τροφίμων, τον Αθλητισμό και πολλούς άλλους. Το πλήθος των εφαρμογών δείχνει την τεράστια δυναμική της Νανοτεχνολογίας, και ταυτόχρονα τη διεπιστημονικότητα του κλάδου.
Παράλληλα με την ανάπτυξη της Νανοτεχνολογίας ξεκίνησε και μια προσπάθεια καταγραφής της Δημόσιας Κατανόησης σχετικά με το επίπεδο γνώσεων αλλά και τις απόψεις του κοινού. Κύριο ρόλο για να εισαχθεί στην εκπαίδευση και να κατανοηθούν οι έννοιες της έπαιξαν οι Μεγάλες Ιδέες της Νανοτεχνολογίας.
Στην παρούσα ερευνητική εργασία, αρχικά, πραγματοποιήθηκε η ανάλυση των βασικών εννοιών της Νανοτεχνολογίας καθώς και μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη της. Επίσης, εξετάστηκε η έννοια της Δημόσιας Κατανόησης και αναλύθηκαν κάποιες βασικές έρευνες με επίκεντρο την Νανοτεχνολογία.
Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας πραγματοποιήθηκε η καταγραφή της Δημόσιας Κατανόησης εννοιών της Νανοτεχνολογίας. Σημαντικό μέρος της εργασίας δόθηκε στις δυο βασικές Μεγάλες Ιδέες, το Μέγεθος και Κλίμακα και τις Ιδιότητες. Επιπροσθέτως, συμπεριλήφθηκαν ερωτήσεις σχετικά με τη θεματική Επιστήμη-Κοινωνία-Τεχνολογία με έμφαση σε τεχνολογικές-ηλεκτρονικές εφαρμογές. Στην έρευνα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και εργαζόμενοι σε εταιρία τηλεπικοινωνιών.
Όσον αφορά τα αποτελέσματα και οι δυο ομάδες απάντησαν με βεβαιότητα οτι η ανάπτυξη της Νανοτεχνολογίας θα βοηθήσει, ώστε να αναπτυχθούν περαιτέρω τεχνολογικές εφαρμογές. Παρόλα αυτά εκφράστηκαν ανησυχίες για τους κινδύνους που μπορεί να αφορούν την ανθρώπινη υγεία ή και άλλους τομείς. Σχετικά με το επίπεδο γνώσεων, κρίθηκε ότι υπάρχει μια αρκετά καλή κατανόηση των δύο βασικών εννοιών της Νανοτεχνολογίας. Στο σύνολο, όμως, υπήρξαν κάποιες ερωτήσεις με χαμηλότερο ποσοστό σωστών απαντήσεων και σε κάποιες πολύ υψηλό. Συγκρίνοντας τις δύο ομάδες, παρατηρήθηκε μια υψηλότερη κατανόηση από τους εργαζόμενους σε εταιρία τηλεπικοινωνιών σχετικά με την έννοια Μέγεθος και Κλίμακα. Αντίθετα οι εκπαιδευτικοί είχαν ένα ελαφρώς πιο υψηλό ποσοστό κατανόησης στα δύο φαινόμενα του βιομιμητισμού που ερευνήθηκαν. Γενικότερα, στη Μεγάλη Ιδέα των Ιδιοτήτων δεν υπήρξαν σημαντικές διαφορές. Τέλος, μεγάλη διαφορά απόψεων καταγράφηκε ανάμεσα στις δύο ομάδες όσον αφορά την άποψη ότι η ανάπτυξη της Νανοτεχνολογίας θα έχει θετικό αντίκτυπο στην αύξηση των θέσεων εργασίας.______________________________________________________________________________________________________________________________Nanotechnology is undoubtedly one of the most important cutting-edge technologies. Although it is not clear for the citizens the use of its applications, however it is obviously the deeply penetration in many areas of human activities. The results from its development are applied in many fields such as Medicine, Informatics, Electronics, Agriculture and Environment, Food sector, Sports, and many others. The multitude of applications shows the enormous dynamics of nanoscience and at the same time the interdisciplinarity of this field.
Along with the development of Nanotechnology, an effort was launched to record Public Understanding regarding the level of knowledge and the views of the public. The "Big Ideas of Nanotechnology" played a key role in introducing education and understanding its concepts.
In the present research work, initially, the analysis of the basic concepts of Nanotechnology was performed as well as a brief historical review of its evolution. Also, the concept of Public Understanding was examined, and some basic research focused on Nanotechnology was analyzed.
In the research part of the work, the Public Understanding of Nanotechnology concepts was recorded. An important part of the work was given to the two main Great Ideas of Nanotechnology, Size and Scale and Properties. In addition, questions were included about Science-Society-Technology with emphasis on technological-electronic applications. Two separate groups participated in the research: Primary school teachers and telecommunications employees.
In terms of results, both teams responded with confidence that the development of Nanotechnology will help to develop further technological applications. Nevertheless, concerns were expressed about the dangers you may see in human health or other areas. The level of NST knowledge for both groups, was judged above average.
Overall, however, there were some questions with a lower percentage of correct answers and some with much higher ones. Τhere was a greater understanding by telecommunications employees of the concept of Size and Scale, against teachers. On the other hand, teachers had a slightly higher rate of understanding of the two biomimetic phenomena investigated. In general, there were no significant differences in the Great Idea of Properties. Finally, there was a big difference of opinion between the two groups regarding the view that the development of nanotechnology will have a positive impact on job growth.