Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: ο σύγχρονος εθισμός;
Abstract
Η παρούσα εργασία σχετίζεται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την ιστορία και την εξέλιξη αυτών, την επίδραση που έχουν στην καθημερινότητα του χρήστη ενώ αναλύονται βασικές λειτουργίες και υπηρεσίες που προσφέρουν, κάνοντας τα να διαφοροποιούνται μεταξύ τους. Στατιστικές αναλύσεις και διαγράμματα επιβεβαιώνουν την κυριάρχηση τους, ανά τον κόσμο, ενώ αποδεικνύεται η χρησιμότητα τους. Η διαρκής τεχνολογική εξέλιξη, έχει συμβάλλει με τον τρόπο της και στις πλατφόρμες αυτές, καθώς ολοένα και περισσότερο αυξάνεται η χρήση τους. Ωστόσο, στην εμπειρία που βιώνει ο χρήστης, θα πρέπει να συνυπολογίζονται και οι αρνητικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρει η υπερβολική ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα, με πρώτο και κύριο τον σύγχρονο εθισμό που παρατηρείται όλο και πιο συχνά. Αναλύονται και καταγράφονται θεωρίες και έννοιες για τον εθισμό του διαδικτύου, γίνεται κατηγοριοποίηση αυτών και παρουσιάζονται συμπτώματα και χαρακτηριστικά ενός εθισμένου χρήστη. Ωστόσο, παρατίθενται ακραίες περιπτώσεις προβληματικής χρήσης των Social Media, με ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις, τόσο στην ψυχική όσο και στην σωματική υγεία του ατόμου. Επιλογικά, πραγματοποιώντας ποιοτική έρευνα, με την χρήση ερωτηματολογίου γίνεται περαιτέρω διερεύνηση σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον σύγχρονο εθισμό, ενώ απαντώνται τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν εξ’ αρχής. This work is related to social media, their history and evolution and the effect they have on user’s daily life, while analyzing the basic functions and services they offer, making them different from each other. Statistical analyzes and charts confirm their dominance around the world while proving their usefulness. The continuous technological development has contributed in its way to these platforms as well, as their use is increasing more and more. However, in the experience experienced by the user, the negative consequences that can be brought about by excessive engagement with social networks, first and foremost the modern addiction that is observed more and more frequently, should also be taken into account. Optionally, carrying out qualitative research, using a questionnaire, further investigates social media and modern addiction, while answering the research questions that were raised from the beginning.