Η διείσδυση των ηχητικών παραγωγών (podcasts) ως νέων μορφών επικοινωνίας: απόψεις και συνήθειες των μελών της γενιάς Ζ (generation Ζ) στην Ελλάδα
Abstract
Τα podcasts αποτελούν μία ραγδαία αναπτυσσόμενη μορφή επικοινωνίας τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό με την πάροδο του χρόνου. Ανήκουν στις νέες μορφές επικοινωνίας, με το ξεκίνημά τους να ορίζεται στη δεκαετία του 1990 και πιο συγκεκριμένα έπειτα από τη γέννηση του παγκόσμιου ιστού το 1995.
Η γενιά Ζ, η οποία ανήκει ανάμεσα στο χρονικό φάσμα του 1995 έως 2015, γεννήθηκε και ανατράφηκε στην εποχή όπου κυριαρχούν τα κοινωνικά δίκτυα (social media), η τεχνολογία και το διαδίκτυο (internet).
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία αναπτύσσονται οι έννοιες των podcasts και της γενιάς Ζ, ενώ στη συνέχεια πραγματοποιείται ποσοτική έρευνα αναφορικά με τις απόψεις και τις συνήθειες της γενιάς Ζ στην Ελλάδα για την διείσδυση των ηχητικών παραγωγών (podcasts).
Στην πρώτη ενότητα γίνεται αναφορά στις παραδοσιακές μορφές των ΜΜΕ (Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης), δηλαδή το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, την εφημερίδα και το περιοδικό, που ξεκινούν την πορεία τους το 1895 και τις νέες μορφές ΜΜΕ, οι οποίες απαρτίζονται από το podcast, το video podcast (vodcast) και το screencast.
Στην δεύτερη ενότητα αναπτύσσονται τα χαρακτηριστικά των τεσσάρων (4) κυριότερων και πιο πρόσφατων γενιών, δηλαδή της γενιάς των Baby Boomers, της γενιάς Χ, της γενιάς Υ ή Millennials και της γενιάς Ζ.
Στην τρίτη ενότητα περιγράφεται αναλυτικά η πρωταρχική μεθοδολογία της έρευνας (ερωτηματολόγιο), καθώς αναφέρονται ο σκοπός, η επιλογή της μεθόδου, οι συμμετέχοντες, η πιλοτική έρευνα και η διαδικασία συλλογής δεδομένων.
Στην τέταρτη ενότητα αποτυπώνονται τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία ήταν διαφορετικά από τα αναμενόμενα, διότι τα podcasts στην Ελλάδα δεν έχουν διεισδύσει ακόμη όσο στο εξωτερικό και γι΄ αυτό ένα μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων έχει άγνοια.
Στην πέμπτη ενότητα απαντώνται τα ερευνητικά ερωτήματα των αποτελεσμάτων, καθώς αναφέρονται οι περιορισμοί της έρευνας και προτάσεις για μελλοντικές επεκτάσεις. Η εργασία ολοκληρώνεται με τη βιβλιογραφική αναφορά και το παράρτημα στο οποίο περιλαμβάνεται το ερωτηματολόγιο της έρευνας.
Podcasts are a rapidly growing form of communication both abroad and inside of Greece as time goes by. They belong to the new form of communication, originated in the 1990s and more specifically after the birth of the world wide web in 1995.
People who are born between 1995 and 2015 are raised in an era dominated by the social media, the technology and the internet. They belong to the Generation Z.
In this thesis, the concepts of podcasts and generation Z are developed, while quantitative research was performed so it can calculate the opinions and habits of this generation in Greece regarding the penetration of podcasts.
In the first section, the traditional forms of Mass Media are referred, such as the radio, the television, the newspaper and the magazine, which begin their course since 1895 and the new forms of media, which consist the podcast, the video podcast (vodcast) and the screencast.
In the second section, the characteristics of the four (4) main and most recent generations are developed. These generations are the Baby Boomers, the generation X, the generation Y or Millennials and the generation Z.
In the third section, the primary research methodology (questionnaire) is being described in detail and the purpose, the choice of method, the participants, the pilot study and the data collection process are mentioned.
In the fourth section, the results of the research are showed. The results were different from those expected, because podcasts in Greece have not yet been penetrated as much as abroad and therefore a large percentage of the participants were unaware of the issue.
In the fifth section, the research questions of the results are answered. Also, the limitations of the research and suggestions for future extensions are mentioned.
The paper concludes with the bibliographic reference and the appendix in which the research questionnaire is included.