Μελετώντας τον διδακτικό σχεδιασμό επιμορφωτών με αντικείμενο την παιδαγωγική αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στη διδασκαλία των μαθηματικών
Abstract
Η παρούσα έρευνα εστιάζεται στην μελέτη του διδακτικού σχεδιασμού επιμορφωτών
με αντικείμενο την παιδαγωγική αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην
διδασκαλία των μαθηματικών. Μελετήθηκαν οι πόροι που χρησιμοποιούν οι
επιμορφωτές στον διδακτικό τους σχεδιασμό, οι τρόποι με τους οποίους αξιοποιούν
την ψηφιακή τεχνολογία στις επιμορφώσεις τους και οι μορφές γνώσης που
επιδιώκουν μέσω του σχεδιασμού τους για τους εκπαιδευτικούς. Το δείγμα της έρευνας
αποτέλεσαν έξι επιμορφωτές με διαφοροποιημένη εμπειρία επιμόρφωσης στο ελληνικό
εκπαιδευτικό σύστημα. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν αποτελούνται από το
απομαγνητοφωνημένο υλικό των συνεντεύξεων και υλικό διδασκαλίας. Η ποιοτική
ανάλυση που διενεργήθηκε βασίστηκε στην Θεωρία της Διδακτικής Τεκμηρίωσης και
στην Γνώση Τεχνολογικού Παιδαγωγικού Περιεχομένου (TPACK). Στα αποτελέσματα
της έρευνας καταγράφεται ποικιλία πόρων που αξιοποιούν οι επιμορφωτές. Εκτός των
ψηφιακών πόρων/υλικών που βασίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών της εκπαίδευσής
τους οι επιμορφωτές τροποποιούν υπάρχοντες ψηφιακούς πόρους και δημιουργούν
δικά τους υλικά που εμπλέκουν τον επιμορφούμενο σε πειραματισμό και μαθηματική
διερεύνηση. Η ανάλυση έδειξε επίσης την ύπαρξη μιας κουλτούρας ανταλλαγής
υλικού/πόρων με άλλους επιμορφωτές. Η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τα
ψηφιακά εργαλεία αποτελεί κύριο στόχο του διδακτικού σχεδιασμού των επιμορφωτών
ενώ η επίτευξή του επιδιώκεται με διαφορετικούς τρόπους από τους επιμορφωτές.
Έτσι κάποιοι επιμορφωτές δίνουν έμφαση στην χρήση καθοδηγητικών τεκμηρίων
διδασκαλίας, για την εξοικείωση και την ανάδειξη της παιδαγωγικής αξίας της
ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ κάποιοι άλλοι δίνουν έμφαση στην χρήση διευκολυντικών
ή επεξηγηματικών τεκμηρίων διδασκαλίας._______________________________________________________________________________________________________________________The present research is focused on the study of the didactic planning of educators with
the object of the pedagogical use of digital technology in the teaching of mathematics.
The resources used by educators in their instructional design, the ways in which they
utilize digital technology in their training, and the forms of knowledge they pursue
through their design for trainees were studied. The research sample consisted of six
educators with varied training experience in the Greek educational system. The data
collected consists of the transcribed material of the interviews and teaching material.
The qualitative analysis conducted was based on Documentational Approach to
Didactics (DAD) and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). The
results of the research show a variety of resources used by educators. In addition to
digital resources/materials based on the Curriculum of their training, educators modify
existing digital resources and create their own materials that engage the trainee in
experimentation and mathematical inquiry. The analysis also showed the existence of
a culture of sharing material/resources with other educators. The familiarization of
trainees with digital tools is the main goal of the didactic planning of the educators,
while its achievement is sought in different ways by the educators. Thus, some
educators emphasize the use of guiding teaching materials, to familiarize and highlight
the pedagogical value of digital technology, while some others emphasize the use of
facilitating or explanatory teaching materials.