Ανάλυση και οργάνωση προσθετικών και πολλαπλασιαστικών καταστάσεων στα σχολικά εγχειρίδια
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξεταστεί η ποικιλία και ο αριθμός των προσθετικών
και πολλαπλασιαστικών καταστάσεων, που περιέχουν τα λεκτικά αριθμητικά προβλήματα
των σχολικών εγχειρίδιων του δημοτικού των ελληνικών σχολείων. Για να επιτευχθεί αυτό
χρησιμοποιήθηκαν κατηγοριοποιήσεις που υπάρχουν στην βιβλιογραφία οι οποίες χωρίζουν
τις προσθετικές και πολλαπλασιαστικές καταστάσεις σε διάφορες κατηγορίες και
υποκατηγορίες με βάση την σημασιολογική και την μαθηματική δομή τους. Οι καταστάσεις
που περιέχουν τα λεκτικά αριθμητικά προβλήματα των σχολικών εγχειριδίων αρχικά
εντοπίστηκαν και στην συνέχεια εντάχθηκαν στην υποκατηγορία των κατηγοριοποιήσεων
που τις περιγράφει. Η ανάλυση έδειξε ότι οι καταστάσεις δεν είναι κατανεμημένες
ομοιόμορφα στις διάφορες υποκατηγορίες, η πλειοψηφία των προσθετικών και των
πολλαπλασιαστικών προβλημάτων περιέχουν καταστάσεις οι οποίες ανήκουν σε
υποκατηγορίες χαμηλής δυσκολίας. Στα προσθετικά προβλήματα κυριαρχούν οι καταστάσεις
οι οποίες αφορούν την εύρεση του πληθάριθμου της ένωσης δύο συνόλων και στα
πολλαπλασιαστικά προβλήματα οι καταστάσεις οι οποίες αφορούν τις απλές αναλογίες.
Ακόμα τα προβλήματα τα οποία μπορούν να λυθούν σε ένα βήμα αποτελούν την συντριπτική
πλειοψηφία των προβλημάτων που περιέχουν τα σχολικά εγχειρίδια._________________________________________________
The purpose of this research is to study the variety and number of additive and multiplicative
situations that are present in the school textbooks of the elementary Greek schools. In order
to achieved that, we used categorizations that exist in the bibliography, which divide additive
and multiplicative situations in various categories and subcategories using their semantic and
mathematical structure. The situations that exist in the school books were included in the
subcategory of the categorizations that describes them. The analysis showed that the
situations are not evenly distributed among the different subcategories, the majority of
additive and multiplicative problems contain situations that belong to subcategories of low
difficulty. Additive problems are dominated by situations belonging to the subcategory that
was named combination 1 and multiplicative problems were dominated by situations
belonging to the subcategory that was named rate 2. Also, the problems that can be solved in
one step make up the vast majority of the problems contained in the school textbook.