Καινοτόμες Πρακτικές και Επιχειρηματικότητα στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Θεωρητικό πλαίσιο: Οι εκπαιδευτικές καινοτομίες που δρομολογήθηκαν τα τελευταία χρόνια από την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική είναι απόλυτα εναρμονισμένες με τον μαθητοκεντρικό προσανατολισμό της νέας γνώσης. Κατά τη Λεμονή (2015) προωθείται συστηματικά η καινοτομία στα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως μέσα από στοχευμένα προγράμματα, πράγμα με το οποίο πρέπει να συμβαδίσει η ελληνική εκπαίδευση προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα και να αναδειχθούν εκπαιδευτικές ευκαιρίες (Κοντάκος, 2002).
Σκοπός/ Ερευνητικά ερωτήματα: Η παρούσα εργασία διερευνά το επίπεδο εισαγωγής καινοτόμων μεθόδων και τεχνικών διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, καθώς και την επιρροή αυτών στην ανάπτυξη στάσεων και πεποιθήσεων στους μαθητές που συμβάλλουν στην επιχειρηματικότητα. Επιμέρους ερωτήματα αποτελούν το είδος των καινοτόμων πρακτικών που εφαρμόζονται από τους εκπαιδευτικούς της Π.Ε. Κοζάνης, ο βαθμός εφαρμογής αυτών, η συσχέτιση τους με τα ατομικά δημογραφικά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών, η ανίχνευση κατά πόσο αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα στην εισαγωγή καινοτομιών τα υλικοτεχνικά προβλήματα, η ελλιπής κατάρτιση των εκπαιδευτικών και τα προβλήματα διοίκησης και οργάνωσης της εκπαίδευσης, η συμβολή των καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας στην αλλαγή στάσεων, συμπεριφορών και δεξιοτήτων των μαθητών και η ανίχνευση της συσχέτισης αυτής της ενδεχόμενης αλλαγής με την ανάπτυξη πρώιμων στοιχείων επιχειρηματικότητας.
Μέθοδος: Χρησιμοποιήθηκε ποσοτική μέθοδος συλλογής δεδομένων. Συγκεκριμένα σχεδιάστηκε ερωτηματολόγιο λόγω έλλειψης έτοιμου σταθμισμένου ερωτηματολογίου που θα μπορούσε να υποστηρίξει αντίστοιχη έρευνα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 151 συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί της Π.Ε. Κοζάνης μέσω δειγματοληψίας ευκολίας.
Αποτελέσματα: Στα αποτελέσματα διαφάνηκε η ικανοποιητική εισαγωγή καινοτόμων πρακτικών στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η πεποίθηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών για θετική συμβολή αυτών στην ανάπτυξη χαρακτηριστικών επιχειρηματικότητας στους μαθητές και η θετική στάση των εκπαιδευτικών ως προς την εισαγωγή μαθημάτων επιχειρηματικότητας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Συμπεράσματα: Η έρευνα απέδειξε τη θετική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας αλλά και την αναγνώριση της συμβολής αυτών των μεθόδων στην ανάπτυξη στάσεων επιχειρηματικότητας. Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί διάκεινται θετικά απέναντι στην εισαγωγή της επιχειρηματικότητας ως αντικείμενο διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.__________________________________________________________________
Theoretical framework: The educational innovations launched in recent years by European education policy are fully in line with the learner-centred orientation of new knowledge. According to Lemoni (2015), innovation is systematically promoted in modern educational systems worldwide through targeted programmes, which is something that Greek education must keep up with in order to solve problems and highlight educational opportunities (Kontakos, 2002).
Purpose/Research questions: This study investigates the level of introduction of innovative teaching methods and techniques by primary school teachers of the Kozani Regional Unit, as well as their influence on the development of attitudes and beliefs in students that contribute to entrepreneurship. Specific questions include the type of innovative practices implemented by teachers of the Kozani Primary School, the degree of their implementation, their correlation with the individual demographic characteristics of teachers, the detection of whether logistical problems, the lack of training of teachers and the problems of administration and organization of education are an inhibiting factor in the introduction of innovations, the contribution of innovative teaching methods in changing attitudes, behaviors and skills of students and the detection of the impact of innovative teaching methods on the change of attitudes, behaviors and skills of students.
Method: A quantitative method of data collection was used. Specifically, a questionnaire was designed due to the lack of a ready weighted questionnaire that could support a corresponding survey of innovation and entrepreneurship in the Greek educational system. The sample of the survey consisted of 151 participating teachers of the P.E. Kozani through convenience sampling.
Results: The results revealed the satisfactory introduction of innovative practices in primary schools, the belief of the participating teachers that they contribute positively to the development of entrepreneurship characteristics in students and the positive attitude of teachers towards the introduction of entrepreneurship courses in primary education.
Conclusions: The study demonstrated teachers' positive attitude towards innovative teaching methods and recognition of the contribution of these methods to the development of entrepreneurship attitudes. The results demonstrate that teachers have a positive attitude towards the introduction of entrepreneurship as a teaching subject in primary education