Διερεύνηση των απόψεων διευθυντών και εκπαιδευτικών για την εισαγωγή και την διαχείριση των καινοτομιών στις σχολικές μονάδες
Abstract
Ένα από τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων εκπαιδευτικών συστημάτων αποτελεί η
εισαγωγή και η εφαρμογή των καινοτομιών. Ο εκπαιδευτικός τομέας πρέπει να
προσαρμοστεί στα ισχύοντα δεδομένα και η παροχή εκπαίδευσης να συμβαδίσει με
τις μεταβολές στον κοινωνικό και οικονομικό χώρο, με σκοπό να καταστεί
αποτελεσματική. Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται το θέμα εισαγωγής
καινοτομιών στην εκπαίδευση, αναδεικνύοντας τις απόψεις των διευθυντών και των
εκπαιδευτικών στην εισαγωγή και διαχείριση αυτών. Ορίζονται έννοιες όπως η
καινοτομία και παρουσιάζονται ο σκοπός και τα είδη της, και εξετάζεται η
αποτελεσματικότητα αυτής. Επιπλέον, εξετάζονται τα χαρακτηριστικά που αποδίδουν
στο ρόλο τους οι διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί όσον αφορά στην εκπαιδευτική
καινοτομία, καθώς επίσης και το σκεπτικό ενασχόλησής τους με αυτή. Στην έρευνα
συμμετείχαν 180 διευθυντές και εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων του Ελλαδικού χώρου συμπληρώνοντας ένα
δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Η επεξεργασία και η
στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του Στατιστικού
Προγράμματος Κοινωνικών Επιστημών SPSS. Από τα αποτελέσματα της έρευνας
προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί κατέχουν σημαντικό ρόλο στην εφαρμογή και
διαχείριση των καινοτομιών, τις εφαρμόζουν συχνά και συμμετέχουν ενεργά στη
διαδικασία λήψης αποφάσεων__________________________________________________________________
One of the characteristics of modern educational systems is the introduction and
implementation of innovations. The educational sector must adapt to the new data and
the provision of education must be in line with the changes in the social and economic
sphere, so that it can become effective. This diploma thesis deals with the issue of
introducing innovations in education, highlighting the views of managers and teachers
in their introduction and management. Concepts such as innovation are defined and its
purpose and types are presented, and its effectiveness is examined. In addition, the
characteristics attributed to their role by managers and teachers in terms of
educational innovation are examined, as well as the reasoning behind their
engagement with it. 180 principals and teachers of primary and secondary education
of all specialties in the Greek area participated in the survey by completing a
structured questionnaire with closed-ended questions. The processing and statistical
analysis of the data was done using the Statistical Program for Social Sciences SPSS.
From the results of the research, it was found that educators have an active role in the
implementation of innovations, they apply them often, and they actively participate in
the decision-making process.