Η συμβολή του κινηματογράφου στη διδασκαλία της κοινωνικής και πολιτισμικής ιστορίας της δεκαετίας του 1960: Το ενδεικτικό παράδειγμα της ταινίας “Υπάρχει και φιλότιμο
Abstract
Στόχος της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει τις
δυνατότητες αξιοποίησης του κινηματογράφου για τη διδασκαλία της ιστορίας στη
γενική εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, η αξιοποίηση αυτή αφορά τη διδασκαλία της
κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής πραγματικότητας της δεκαετίας του 1960. Για
την επίτευξη αυτού του στόχου δημιουργήθηκε ένα διδακτικό σενάριο που βασίστηκε
στην ελληνική ταινία «Υπάρχει και φιλότιμο», που είναι αντιπροσωπευτική της εποχής
αυτής. Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι διαρκώς ψάχνουν σύγχρονα και
κυρίως εναλλακτικά διδακτικά εργαλεία για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των
παιδιών και να τους δώσουν περισσότερα κίνητρα να ανακαλύψουν την ιστορία τους.
Ο συνδυασμός εικόνας, ήχου, μουσικής, εφέ και λόγου κεντρίζουν σε μεγάλο βαθμό
τις αισθήσεις, τη σκέψη και τα συναισθήματα όλων των μαθητών και με αυτόν τον
τρόπο τους βοηθούν να ανακαλύψουν τη νέα γνώση και να μάθουν. Η δυναμική του
κινηματογράφου τους ωθεί να προσεγγίσουν με πολύπλευρο τρόπο τα γεγονότα και
τους προσφέρει την πολύτιμη εξοικείωση με διάφορα σύνθετα και πολύπλευρα
ζητήματα που απασχολούσαν κάθε εποχή. Τονίζεται ότι βασική προϋπόθεση για τη
διδακτική εργαλειοποίηση μιας κινηματογραφικής ταινίας είναι η προσέγγισή της με
κριτικό τρόπο μέσα από τις στρατηγικές του οπτικού γραμματισμού. Έτσι,
καλλιεργούνται οι δεξιότητες των παιδιών και αναπτύσσεται η ιστορική τους
συνείδηση και σκέψη_____________________________________________________________________
___________________________
The aim of this thesis is to explore the use of cinema for the teaching of history in
general education. More specifically, this utilization concerns the teaching of the social,
political and cultural reality of the 1960s. In order to achieve this, a didactic script was
created based on the Greek film "A Matter of Earnestness", which is representative of
that era. There are many teachers who are constantly looking for modern and mainly
alternative teaching tools to attract the interest of children and give them motivation to
discover their history. The combination of image, sound, music, effects and speech
greatly stimulates the senses, thoughts and feelings of all students and in this way helps
them to discover new knowledge and learn. The dynamics of cinema push them to
approach events in a multifaceted way and offer them valuable familiarity with various
complex and multifaceted issues that occupied each era. Of course, it should be
emphasized that a basic condition for the didactic use of a film is to approach it critically
through the strategies used by visual literacy. In this way the skills of the children will
be cultivated and they will acquire historical consciousness and thinking