«Η δυναμική της ομάδας του Συλλόγου Διδασκόντων και η εμπιστοσύνη προς τον διευθυντή ως μεταβλητές του σχολικού κλίματος
View/ Open
Date
2023-02Author
Τσαπανίδου, Παρθένα
Tsapanidou, Parthena
Metadata
Show full item recordAbstract
Η επιτυχημένη πορεία μιας σχολικής μονάδας καθορίζεται από διάφορους
παράγοντες όπως είναι η διοίκηση, το σχολικό κλίμα, η επικοινωνία και η σχέση
ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, η δυναμική του Συλλόγου Διδασκόντων κ.ά. Ο
Σύλλογος Διδασκόντων είναι σημαντικό να απαρτίζεται από μέλη τα οποία
αλληλεπιδρούν αποτελεσματικά μεταξύ τους, διακατέχονται από αξίες, συμμετέχουν
ενεργητικά στις δραστηριότητες του σχολείου επικοινωνούν αποτελεσματικά με το
διευθυντή και τον εμπιστεύονται. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να
διερευνήσει τη δυναμική της ομάδας του Συλλόγου Διδασκόντων και την
εμπιστοσύνη προς το διευθυντή ως μεταβλητές του σχολικού κλίματος. Για να
διερευνηθεί αυτό το θέμα πραγματοποιήθηκε δευτερογενής και πρωτογενής έρευνα.
Έγινε βιβλιογραφική επισκόπηση σε προηγούμενες έρευνες και υλοποιήθηκε
ποσοτική έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Για την υλοποίηση της
έρευνας εφαρμόστηκε η βολική δειγματοληψία. Στην έρευνα συμμετείχαν 136
εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζονται σε σχολεία της
Δυτικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που προέκυψαν οι εκπαιδευτικοί
αντιλαμβάνονται ότι η δυναμική της ομάδας του Συλλόγου Διδασκόντων είναι μέτρια
και το ίδιο συμβαίνει με την εμπιστοσύνη αυτής στο διευθυντή. Το σχολικό κλίμα
που επικρατεί στο σχολείο που εργάζονται είναι θετικό αλλά σε μέτριο βαθμό. Το
βασικό χαρακτηριστικό της δυναμικής του Συλλόγου Διδασκόντων αφορά στην
ικανότητα αυτού να επιλύει έγκαιρα τα προβλήματα που εμφανίζονται. Όσον αφορά
το ζήτημα της εμπιστοσύνης, οι εκπαιδευτικοί χαρακτήρισαν ως φιλική τη σχέση που
υπάρχει ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και το διευθυντή αλλά η σχέση αυτή είναι σε
μέτριο βαθμό φιλική. Ως βασικός παράγοντας εμπιστοσύνης αναδείχθηκε ο ρόλος του
διευθυντή, οι δεξιότητες που αυτός έχει σε ηγετικό και επικοινωνιακό επίπεδο αλλά
και η αξιοπιστία που τον διακατέχει. Οι εκπαιδευτικοί δεν βιώνουν σε μεγάλο βαθμό
συγκρούσεις και το κλίμα που επικρατεί έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Για τα
τρία βασικά ζητήματα που μελετήθηκαν οι εκπαιδευτικοί απάντησαν με μετριοπάθεια
και έδειξαν μία στάση ουδετερότητας και αδιαφορίας για το κλίμα που επικρατεί στο
σχολείο τους. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί διαμορφώνουν απόψεις για τη δυναμική της
ομάδας του Συλλόγου Διδασκόντων, την εμπιστοσύνη προς το διευθυντή αλλά και το
σχολικό κλίμα ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία και τα χρόνια διδασκαλίας.
Τέλος, παρατηρήθηκε μεγάλη σχέση ανάμεσα στη συνεργασία των μελών του
Συλλόγου Διδασκόντων και τη δυναμική που αυτός έχει. Μεγάλη σχέση εντοπίστηκε
ανάμεσα στο γενικό εργασιακό πλαίσιο και τη δυναμική του Συλλόγου Διδασκόντων,
τη συνεργασία των μελών του συλλόγου και την εμπιστοσύνη αυτού στο διευθυντή._)____________________________________________________________________
The successful course of a school unit is determined by various factors such as the
administration, the school climate, the communication and the relationship between
the teachers, the dynamics of the Teachers' Association, etc. It is important for the
Teachers' Association to be made up of members who interact effectively with each
other, possess values, actively participate in school activities, communicate
effectively with the principal and trust him. The purpose of this paper is to investigate
the dynamics of the Teachers' Association group and trust in the principal as variables
of the school climate. To investigate this topic secondary and primary research was
conducted. A literature review was conducted on previous research and a quantitative
survey was implemented using a structured questionnaire. For the implementation of
the research, convenience sampling was applied. 136 Secondary Education teachers
working in schools in Western Macedonia participated in the survey. According to the
results obtained, the teachers perceive that the dynamics of the Teachers' Association
group is moderate and the same happens with their trust in the principal. The school
climate that prevails in the school where they work is positive but to a moderate
extent. The main characteristic of the dynamics of the Teachers' Association is its
ability to solve the problems that appear in a timely manner. Regarding the issue of
trust, the teachers described the relationship between the teachers and the principal as
friendly, but this relationship is moderately friendly. The role of the manager, his
leadership and communication skills as well as his credibility was highlighted as a
key factor of trust. Teachers do not experience much conflict and the prevailing
climate can be much better. For the three main issues studied, the teachers responded
with moderation and showed an attitude of neutrality and indifference to the climate
that prevails in their school. Furthermore, teachers form opinions on the dynamics of
the Teachers' Association team, trust in the principal and the school climate regardless
of gender, age and years of teaching. Finally, a great relationship was observed
between the cooperation of the members of the Teachers' Association and the
dynamics it has. A great relationship was identified between the general work context
and the dynamics of the Teachers' Association, the cooperation of the members of the
association and the trust of the latter in the director.