Καταγραφή της έντασης του φαινομένου της τυφλότητας απέναντι στα φυτά σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Εισαγωγή: Ενώ υπάρχει αυξανόμενη παγκόσμια συζήτηση για τη σημασία των
ανανεώσιμων βιολογικών πόρων και τη σημασία των φυτών για το περιβάλλον, οι
εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο έχουν συνειδητοποιήσει το φθίνον γενικό ενδιαφέρον
για τα φυτά και την ελάχιστη γνώση σχετικά με τα φυτά του κοινού.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει τις απόψεις των
εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ένταση του φαινομένου της
Τυφλότητας απέναντι στα Φυτά.
Μεθοδολογία: Διεξήχθη μία ποσοτική πρωτογενής έρευνα, σύγχρονη, περιγραφική,
συσχέτισης και σύγκρισης μεταξύ και εντός συμμετεχόντων. Στην έρευνα συμμετείχαν
144 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην πλειοψηφία τους γυναίκες
ηλικίας έως 40 ετών με περισσότερα από 4 έτη προϋπηρεσίας σε κάποια θέση
εργασίας. Τηρήθηκαν τα απαραίτητα ηθικά ζητήματα μίας επιστημονικής έρευνας. Η
ανάλυση των δεδομένων έγινε σε στάθμη σημαντικότητας 5% χρησιμοποιώντας
παραμετρικούς και μη παραμετρικούς ελέγχους.
Αποτελέσματα: Το ενδιαφέρον για τα ζώα ήταν υψηλό ενώ το ενδιαφέρον για τα φυτά
μέτριο προς υψηλό. Η σημασία των φυτών για τον άνθρωπο και τον πλανήτη
αναγνωρίστηκε στον μέγιστο βαθμό. Η ανάκληση ζωντανών οργανισμών αφορούσε
κυρίως ζώα και έπειτα φυτά. Οι γνώσεις για τα φυτά χαρακτηρίστηκαν μέτριες προς
υψηλές οι οποίες ωστόσο δεν προέρχονται από τις σπουδές αλλά από την οικογένεια
και το διαδίκτυο. Μεγαλύτερη ικανότητα ανάκλησης φυτών παρατηρήθηκε στις
γυναίκες. Η σημασία και το ενδιαφέρον για τα φυτά ήταν υψηλότερα για άτομα
μεγαλύτερης προϋπηρεσίας. Οι γνώσεις για τα φυτά ήταν περισσότερες για άτομα
μεγαλύτερης ηλικίας και προϋπηρεσίας. Συμμετέχοντες με υψηλό ενδιαφέρον για τα
φυτά αναγνώρισαν την σημασία τους, είχαν περισσότερες γνώσεις για αυτά,
μεγαλύτερη ικανότητα ανάκλησης και παράλληλα είχαν και μεγαλύτερο ενδιαφέρον
για τα ζώα. Οι γνώσεις για τα φυτά συνδέθηκαν και με την αναγνώριση της σημασίας
τους.
Συμπεράσματα: Κρίνεται σημαντική η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών
Πρωτοβάθμιας των εκπαιδευτικών για τα φυτά και η ενίσχυση των γνώσεων τους αλλά
και η βελτίωση της υπάρχουσας σχολικής εκπαίδευσης για τα φυτά. Αδύναμες ομάδες
αναδείχτηκαν οι άντρες και οι νεότεροι εκπαιδευτικοί με μικρότερη προϋπηρεσία.___________________________
____________________________________
Introduction: While there is growing global discussion about the importance of
renewable biological resources and the importance of plants for the environment,
educators around the world have become aware of the declining general interest in
plants and the minimal knowledge about plants among the public.
Aim: The aim of this research was to study the views of Primary Education teachers on
the intensity of the phenomenon of Blindness towards Plants.
Methodology: A quantitative primary survey, synchronous, descriptive, correlational
and comparative between and within participants was conducted. Totally, 144 Primary
Education teachers participated in the survey, the majority of them women, aged up to
40 years with more than 4 years of experience in a certain job. The necessary ethical
issues of a scientific research were observed. Data were analyzed at a 5% significance
level using parametric and non-parametric tests.
Results: Interest in animals was high while interest in plants was moderate to high. The
importance of plants for humans and the planet was recognized to major extent. The
recall of living organisms concerned mainly animals and then plants. The knowledge
about plants was characterized moderate to high which, however, does not come from
studies but from the family and the internet. Greater plant recall ability was observed
in females. The importance and interest in plants was higher for people with higher
working experience. Knowledge about plants was higher for older people with higher
working experience. Participants with a high interest in plants recognized their
importance, had more knowledge about them, greater recall ability and at the same time
had a greater interest in animals. Knowledge about plants was also linked to the
recognition of their importance.
Conclusions: It is considered important to raise the awareness of Primary teachers
about plants and to strengthen their knowledge and also to improve the existing school
education about plants. Men and younger teachers with less experience emerged as
weak groups