Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των διευθυντών σχολικών μονάδων για την ένταξη των μεταναστών/προσφύγων μαθητών στο σχολικό περιβάλλον
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών και των
διευθυντών σχολικών μονάδων για την ένταξη προσφύγων/ μεταναστών μαθητών στο σχολικό
περιβάλλον.Συμμετείχαν 120 εκπαιδευτικοί και 7 διευθυντές. Ειδικότερα, σχετικά με τους
εκπαιδευτικούς στόχευε α)στη μελέτη της επάρκειας και ετοιμότητας τους να διαχειριστούν τάξεις
μεικτής σύνθεσης, αλλά και β) των διδακτικών πρακτικών διαπολιτισμικής και συμπεριληπτικής
εκπαίδευσης που θα χρησιμοποιούσαν για την ομαλή ένταξη των προσφύγων/ μεταναστών
μαθητών. Επίσης, στόχευε γ)στο βαθμό διαχείρησης των δυσκολιών που μπορεί να συναντήσουν οι
εκπαιδευτικοί κατά την ένταξη των μαθητών από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, καθώς
και δ) τους τομείς που χρειάζονται επιμόρφωση. Η έρευνα προς τους διευθυντές σχολικών
μονάδων, στόχευε στη μελέτη α)των απόψεων τους αναφορικά με την ένταξη των προσφύγων/
μεταναστών μαθητών στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και β) του βαθμού ανταπόκρισης της
σχολικής μονάδας στη λειτουργία της τάξης υποδοχής. Ακόμα, στόχος ήταν να μελετηθεί γ) η
μείωση των πολιτισμικών ανισοτήτων μέσω της συμβολής της σχολικής μονάδας και δ) το
εκπαιδευτικό πλαίσιο,α λλά και η εκπαιδευτική διαχείριση των προσφύγων μαθητών. Οι παραπάνω
στόχοι επιτεύχθηκαν μέσω έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2021- 2022, μέσα
από ποιοτική έρυενα, μέσα από δύο ερευνητικά εργαλεία συλλογής δεδομένων, ερωτηματολόγιο για
τους εκπαιδευτικούς και ημι- δομημένη συνέτντευξη, για τους διευθυντές. Από την παραπάνω
μελέτη, διαπιστώθηκε η μη επάρκεια και ετοιμότητα των εκπαιδευτικών, καθώς και η μη
ετοιμότητα των εκπαιδευτικών μονάδων στην ανταπόκριση λειτουργίας, τάξεων υποδοχής. Επίσης,
διαπιστώθηκε η ανεπαρκής κατάρτιση τόσο των διευθυντών, όσο και των εκπαιδευτικών σε
διαπολιτισμικά θέματα, αλλά και η μη ύπαρξη αιθούσών, μη ύπαρξη κατάλληλου εποπτικού υλικού
και στελέχωση των σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικούς που διαθέτουν υψηλό επίπεδο
κατάρτισης σε θέματα διαπολιτισμικότητας, ώστε να λειτουργήσουν ικανοποιητικά τα τμήματα
υποδοχής_________________________________________________________
____________________________________________________
The purpose of this research was to investgate the aspects of teachers and principals of school units
in order to intergate students who are refugees/immigrants into the school environment.120 teachers
and 7 principals participated.Especially, as for as teachers are concerned, it aimed a) to study their
adequasi and readiness to handle mixed classes and also b)their teaching methods of intercultural
and inclusive education which they would use to easily intergate refugees and immigrants. In
addition, it aimed c) to the point they could manypulate the difficuties that may find during the
intergation of these students from different cultural inviroments and moveover d) the fields that
need edification. The school principants’ reasearch aimed to study a) their views with reference to
the intergation of these students to schools and b) the point of correspondence of the school unit to
function properly welcome classes. Also, the goal was to study c) the reduction cultural inequalities
througn the school’s contribusion and d) the educational frame, as well as, the educational operation
of refugees. All the above goals were achieved through investigation which took place in 2021-
2022, through qualitative research, between two searching ways of data collection, questionnaire for
teachers and semi- structured interview for principals from the above study, it was ascertaint the
lack of adequary and readiness, and that schools were not ready to correspond to welcome
classes.Also, it was realised the lack of training of teachers and principals towards intercultural
issues, and the scarcity of classrooms and proper teaching aids and staffing school units with high
leveled educators to cross- cultural issnes, so that welcome classes can function satisfactorily.