Απόψεις και Πρακτικές Εκπαιδευτικών αναφορικά με την εκπαιδευτική διαχείριση μαθητών Ρομά
Abstract
Πολλαπλά κοινωνικά και θεσμικά ζητήματα συμβάλλουν στον αποκλεισμό των
παιδιών Ρομά από την εκπαίδευση. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Ρομά όσον αφορά
τη γλώσσα, την ενδυμασία, καθώς και ένα σύνολο ηθών, εθίμων, στερεοτυπικών
αντιλήψεων, όπως η θέση της γυναίκας, οι γάμοι σε νεαρή και εφηβική ηλικία, η
επαιτεία καθώς και ένα σύνολο τελετουργιών αποτελούν σημεία διαφοροποίησης με
την επικρατούσα κουλτούρα, με αποτέλεσμα τα παιδιά Ρομά να θεωρούν το σχολείο
εχθρικό προς αυτούς. Την τελευταία δεκαετία παρατηρείται μια έντονη κινητικότητα
όσον αφορά την εκπαίδευση των παιδιών Ρομά. Η συγκεκριμένη ομάδα παιδιών
κατέχει από τα υψηλότερα ποσοστά εκπαιδευτικού αποκλεισμού και μαθητικής
διαρροής. Στο πλαίσιο της σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής επιβάλλεται οι μαθητές
Ρομά να λαμβάνουν ποιοτική εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της οποίας θα γίνονται
σεβαστά τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά τους, ενώ πέραν από την εκπαίδευση η
σχολική ένταξη συνδέεται και συνεπάγεται και την κοινωνική ένταξη της
συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας. Η πολιτεία αναγνωρίζοντας την εκπαίδευση των
Ρομά ως μείζων ζήτημα και στο πλαίσιο καταπολέμησης του αναλφαβητισμού έχει
προχωρήσει στην οργάνωση και εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων προς αυτήν
την κατεύθυνση και προς γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στην εκπαίδευση που
λαμβάνουν οι γηγενείς πληθυσμοί και οι πληθυσμοί Ρομά. Τα ποσοστά των παιδιών
Ρομά που δεν παρακολουθούν ή εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο εξακολουθούν να
είναι υψηλά παρόλα τα προγράμματα που έχουν εκπονηθεί για το λόγο αυτό η
διερεύνηση του θέματος έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σκοπός της έρευνας είναι η
διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε παιδιά Ρομά όσον
αφορά τη διαχείριση των παιδιών αυτών, των μεθόδων και των πρακτικών που
χρησιμοποιούν ενώ κάθε έρευνα αποσκοπεί στην πρόσθεση ενός παραπάνω
συνδετικού κρίκου στην προσέγγιση του προβλήματος επομένως και στην επίλυση
αυτού_______________________________________________________
-_________________________________________________
Multiple social and institutional issues contribute to the exclusion of Roma children
from education. The special characteristics of the Roma in terms of language, clothing,
as well as a set of morals, customs, stereotypical perceptions, such as the position of
women, marriages at a young and adolescent age, begging as well as a set of rituals are
points of differentiation with the mainstream culture, resulting in Roma children seeing
school as hostile to them. In the last decade there has been a strong movement regarding
the education of Roma children. This particular group of children has one of the highest
rates of educational exclusion and student dropout. In the context of modern education
policy, Roma students are required to receive quality education during which their
cultural characteristics will be respected, while beyond education, school integration is
connected to and implies the social integration of the specific social group. The state,
recognizing the education of the Roma as a major issue and in the context of combating
illiteracy, has proceeded to organize and develop educational programs in this direction
and to bridge the gap between the education received by the native populations and the
Roma populations. The percentages of Roma children who do not attend or leave school
early are still high despite the programs that have been developed for this reason, the
investigation of the issue is of particular interest. The purpose of the research is to
investigate the opinions of teachers who teach Roma children regarding the
management of these children, the methods and practices they use, while each research
aims to add an additional connecting link to the approach to the problem and therefore
to its resolution