Ανάπτυξη ψηφιακού παιχνιδιού για τη διαπραγμάτευση κοινωνικοεπιστημονικών ζητημάτων σχετικά με τη κλιματική αλλαγή σε μαθητές δημοτικού
Abstract
Τα κοινωνικοεπιστημονικά ζητήματα αποτελούν ανοιχτά ζητήματα, τα οποία για να
επιλυθούν χρειάζεται να εξεταστούν από πολλές και διαφορετικές οπτικές, ενώ η λύση
τους δεν είναι μια. Η ενσωμάτωση των κοινωνικοεπιστημονικών ζητημάτων στα
μαθήματα των φυσικών επιστημών μέσα από σύγχρονα επιστημονικά αντικείμενα,
φαίνεται να αποτελεί ένα σημαντικό αντικείμενο μελέτης στη βιβλιογραφία. Αυτά τα
ζητήματα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών δίνοντας τους κίνητρα ενασχόλησης
με τις φυσικές επιστήμες, ενώ παράλληλα το επιστημονικό περιεχόμενο εισάγεται στην
καθημερινή τους ζωή.
Στην παρούσα εργασία αναπτύχθηκε ένα ψηφιακό παιχνίδι με σκοπό την
καλλιέργεια κοινωνικοεπιστημονικής συλλογιστικής στους μαθητές, συγκεκριμένα
εξετάστηκε η διάσταση της πολυπλοκότητας. Βιβλιογραφικά φαίνεται ότι η χρήση των
ψηφιακών παιχνιδιών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία έχει θετικά αποτελέσματα.
Σαν θεματολογία του ψηφιακού παιχνιδιού επιλέχθηκε το φαινόμενο του θερμοκηπίου
και πώς αυτό επιδρά στην κλιματική αλλαγή. Επιπρόσθετα, αναπτύχθηκε και ένα ebook, το οποίου λειτούργησε συμπληρωματικά στο παιχνίδι.
Στόχος της εμπειρικής έρευνας είναι η αξιολόγηση του ψηφιακού παιχνιδιού, ώστε
να διερευνηθεί κατά πόσο προάγεται η πολυπλοκότητα στη διατύπωση των απόψεων
των μαθητών. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 18 μαθητές της Ε΄ Δημοτικού, οι
οποίοι χωρίστηκαν τυχαία σε δυάδες. Η συλλογή των δεδομένων έγινε μέσω των
ηχογραφημένων απαντήσεων των μαθητών στο πλαίσιο της συνέντευξης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν το περιεχόμενο των απαντήσεων των
μαθητών, καθώς και κατά πόσο προάγεται η πολυπλοκότητα στη διατύπωση των
απόψεών του.___________________________________________________________
_______________________________________________________________
Socioscientific issues (SSI)represent “open” issues which in order to be resolved,
they need to be assessed through a broad spectrum where multiple resolutions are
optimal. The integration of socioscientific issues in sciences through contemporary
scientific subjects seems to be an important subject of study in the literature. These
issues stimulate students' interest by motivating them to engage in science, while at the
same time the scientific content is introduced into their daily lives.
In this paper, a digital paradigm was developed with the aim of cultivating
socioscientific reasoning in students, where specifically the dimension of complexity
was examined. Bibliographically it seems that the use of digital paradigms in the
educational process has positive results.The theme of the digital paradigm was the
greenhouse effect and its effects on climate change. In addition, an e-book was
developed, which complements the paradigm content.
The objective of the empirical research is to evaluate the digital game, in order to
investigate whether complexity is promoted in the formulation of students' opinions. A
total of 18 5th grade students participated in the research, who were randomly divided
into pairs. The data was collected through the recorded answers of the students in the
context of the interview.
The respective survey results show the content of students' responses, as well as
whether complexity is promoted in the formulation of their opinions.