Διερεύνηση της σχέσης μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης του Διευθυντή και της οργανωσιακής δέσμευσης των εκπαιδευτικών
Abstract
Ο ερευνητικός σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της σχέσης της συναισθηματικής νοημοσύνης του διευθυντή με την οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, αναλύεται ο βαθμός συσχέτισης της ΣΝ του διευθυντή με τη συναισθηματική δέσμευση, τη δέσμευση συνέχισης και την κανονιστική δέσμευση των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, συγκρίνεται ο βαθμός ΣΝ μεταξύ των διευθυντών δημοσίου και ιδιωτικού τομέα καθώς και ο βαθμός οργανωσιακής δέσμευσης των εκπαιδευτικών δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στην έρευνα συμμετείχαν 651 εκπαιδευτικοί που εργάζονται στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην Ελλάδα. Το δείγμα επιλέχθηκε κυρίως με τη διαδικασία της απλής τυχαίας δειγματοληψίας και μερικώς με βολική δειγματοληψία. Το ερευνητικό εργαλείο ήταν το ερωτηματολόγιο το οποίο λειτούργησε ως μοναδικό μέσο συλλογής των δεδομένων. Τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν τη συσχέτιση της ΣΝ του διευθυντή με την οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών, ενώ επιδεικνύεται η θετική συσχέτιση της ΣΝ του διευθυντή με τη συναισθηματική δέσμευση των εκπαιδευτικών, καθώς και η αρνητική συσχέτιση της ΣΝ με τη δέσμευση συνέχισης των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, οι διευθυντές του δημόσιου τομέα εμφάνισαν πιο ανεπτυγμένες ικανότητες ΣΝ έναντι των ιδιωτικών διευθυντών. Τέλος, βρέθηκε πιο ανεπτυγμένη κανονιστική δέσμευση στους εκπαιδευτικούς του ιδιωτικού τομέα ενώ, δε βρέθηκαν διαφορές μεταξύ της συναισθηματικής δέσμευσης και δέσμευσης συνέχισης ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Καταληκτικά, ακολουθούν τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από την ανάλυση των δεδομένων, υπερτονίζοντας τη βαρύνουσα σημασία της ανάπτυξης της ΣΝ του εκπαιδευτικού διευθυντή με αναφορά σε προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
_________________________________________________________________
The purpose of this research is to investigate the relationship between Principal's emotional intelligence and teachers’ organizational commitment. Specifically, the degree of correlation between Principal's EI with emotional commitment, continuance commitment and normative commitment is analyzed. In addition, the degree of EI is compared between public and private Principals, as well as the degree of organizational commitment of public and private teachers. The study involved 651 teachers working in public and private sector, in Primary and Secondary Education in Greece. The sample was selected mainly by simple random sampling and partially by convenient sampling. The research tool was the questionnaire which served as the sole means of data collection. The results of the research confirm the correlation between Principal's EI with teachers’ organizational commitment and shown the positive relation between Principal's EI with teachers’ emotional commitment, as well as the negative relationship between EI with teachers’ continuance commitment. In addition, public sector Principals showed more developed EI skills than private Principals. Finally, a more developed normative commitment was found in private sector teachers, while no differences were found between emotional commitment and continuance commitment between public and private teachers. In the end, conclusions are drawn from the data analysis, emphasizing the importance of developing the Principal's EI in education with reference to suggestions for future research.