Διεύθυνση σχολικής μονάδας και αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων : διερεύνηση απόψεων διευθυντών δημοτικών σχολείων για την εντιμοτητά τους
Abstract
Η παρούσα ερευνητική διπλωματική εργασία, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Π.Μ.Σ. «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης- Εκπαιδευτική Ηγεσία», επικεντρώνεται στην πραγμάτευση του θέματος της διεύθυνσης σχολικών μονάδων και της αποτελεσματικής διαχείρισης των κρίσεων, καθώς επίσης και στη διερεύνηση των απόψεων των διευθυντών σχολείων Π.Ε. σχετικά με την ετοιμότητά τους πάνω στη διαχείριση των κρίσεων.
Στο πρώτο κομμάτι της εργασίας, το οποίο αποτελεί το θεωρητικό της τμήμα, αναλύθηκε ο όρος «κρίση», καθώς επίσης τα χαρακτηριστικά και τα είδη της, με αναφορές και στον εκπαιδευτικό χώρο. Επίσης, αναλύθηκαν ο όρος «διαχείριση κρίσεων» με τις παραμέτρους του και ο ρόλος του διευθυντή. Τέλος, έγινε αναφορά σε σχετικές μελέτες και έρευνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το ερευνητικό κομμάτι της παρούσας εργασίας στοχεύει στη διερεύνηση των απόψεων της ετοιμότητας των διευθυντών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης πάνω στη διαχείριση κρίσεων (γνώση τρόπων αντιμετώπισης μιας κρίσης, αντιμετώπιση σεισμών, επαναφορά σχολικής μονάδας κ.ά.), με το ερευνητικό δείγμα να αποτελείται από διευθυντές και διευθύντριες από την Π.Ε. Ανατολικής Αττικής. Στοχεύει στη διερεύνηση του βαθμού ετοιμότητάς τους πάνω σε διάφορα κρίσιμα ζητήματα κατά τη διάρκεια των τριών φάσεων μιας κρίσης.
Η έρευνα διενεργήθηκε ανάμεσα σε 40 διευθυντές και διευθύντριες δημοτικών σχολείων της παραπάνω περιφέρειας. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ερωτηματολόγιο ενός διδακτορικού ερευνητή σταθμισμένο σε διευθυντικό πληθυσμό κυπριακών δημοτικών σχολείων, άρα έγκυρο και αξιόπιστο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι διευθυντές των σχολικών μονάδων σε άλλα κρίσιμα ζητήματα, όπως την εμπειρία τους στη διαχείριση κρίσεων, σε θέματα επιμόρφωσης του προσωπικού και των μαθητών τους πάνω στη διαχείριση των κρίσεων, σε θέματα ψυχολογικής υποστήριξης προσωπικού και μαθητών, στη διαχείριση των σεισμών, των γονέων και κηδεμόνων, δήλωσαν μεγάλο βαθμό ετοιμότητας. Σε άλλα ζητήματα, όπως αυτό του εξοπλισμού, της διαχείρισης ενός θανάσιμου περιστατικού, της διαχείρισης των Μ.Μ.Ε. δήλωσαν μικρό βαθμό ετοιμότητας, δείχνοντας ότι η κρίση και η διαχείρισή της αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές παραμέτρους για την ορθή και αποτελεσματική διοίκηση ενός σχολικού οργανισμού, και η οποία απαιτεί συνεχή επιμόρφωση και εγρήγορση
_______________________________________________________________________________
The present research thesis, developed in the framework of the MSc.
"Organization and Management of Education - Educational Leadership", focuses on
addressing the issue of school management and effective crisis management, as well
as exploring the views of primary education school principals on their preparedness
for crisis management.
In the first part of the thesis, which is its theoretical part, the term "crisis" was
analyzed, as well as its characteristics and types, with references to the educational
area. The term "crisis management" with its parameters and the role of the director
were also analyzed. Finally, reference was made to relevant studies and research in
Greece and abroad.
The research part of this paper aims to investigate the views of primary school
principals on crisis management preparedness (knowledge of how to deal with a
crisis, earthquake response, school reset, etc.), with the research sample consisting of
principals and directors from the primary education of East Attica. It aims to
investigate their degree of preparedness on various critical issues during the three
phases of a crisis.
The survey was conducted among 40 elementary school principals in the above
region. The research tool used was a doctoral researcher questionnaire weighted in a
managerial population of Cypriot primary schools, thus valid and reliable.
According to the survey results, school unit principals on other critical issues,
such as their experience in crisis management, staff training and their students on
crisis management, staff and student psychological support, management earthquakes,
parents and guardians have said a great deal of preparedness. On other issues, such as
the equipment, the management of a fatal incident, the management of the media,
have shown a low degree of preparedness, indicating that crisis and its management is
one of the most important parameters for the proper and effective management of a
school organization, which requires constant training and alertness.