Η Παιδική Λογοτεχνία ως μέσο διαχείρισης και επίλυσης συγκρούσεων
View/ Open
Date
2019Author
Παπανικολάου, Στεργιανή
Papanikolaou, Stergiani
Metadata
Show full item recordAbstract
Η παρούσα εργασία σκοπό έχει να προσεγγίσει θεωρητικά και ερευνητικά την
απεικόνιση των συγκρούσεων στα κείμενα Παιδικής Λογοτεχνίας, εστιάζοντας στους
τρόπους διαχείρισης και επίλυσης και αναδεικνύοντας το σύγχρονο θεσμό της
διαμεσολάβησης ως έναν νέο τρόπο ειρηνικής επίλυσης διαφορών.
Η Παιδική Λογοτεχνία αποτελεί συχνά μια έντεχνη απεικόνιση της πραγματικότητας,
παρουσιάζοντας ρεαλιστικά φαινόμενα που αφορούν στα παιδιά, όπως είναι οι
συγκρούσεις.
Στο θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας αυτής γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση
ορισμένων θεωρητικών εννοιών πάνω στις οποίες στηρίζεται η ανάλυση
περιεχομένου των κειμένων που ακολουθεί. Πιο συγκεκριμένα αναλύονται οι έννοιες
της Παιδικής Λογοτεχνίας, των συγκρούσεων και των τρόπων επίλυσης τους. Τέλος
προστίθεται η έννοια της Διαμεσολάβησης, ως μια νέα θεσμοθετημένη μέθοδος
επίλυσης των διαφορών και συγκρούσεων.
Η έρευνα της παρούσας εργασίας αφορά την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου σε
επιλεγμένα παιδικά λογοτεχνήματα που διαπραγματεύονται ή απλώς αναφέρουν
διάφορες μορφές συγκρούσεων και τον τρόπο επίλυσης τους. Τα λογοτεχνικά
δείγματα εξετάζονται σύμφωνα με συγκεκριμένες προκαθορισμένες κατηγορίες
ανάλυσης, προκειμένου να διακριθεί το είδος της εκάστοτε σύγκρουσης, ο τρόπος
επίλυσης που επιλέγουν να αντιμαχόμενα μέρη, το προφίλ του εμπλεκόμενου τρίτου
προσώπου και η έκβαση της σύγκρουσης. Στη συνέχεια διαμορφώνονται πίνακες
συχνότητας δειγμάτων με μονάδες μέτρησης, που σχετίζονται με τις κατηγορίες
ανάλυσης που προηγήθηκαν. Ακολουθεί η εξαγωγή συμπερασμάτων και
παρατηρήσεων αναφορικά με τον τρόπο που επιλέγουν οι δημιουργοί και οι
συγγραφείς να προσεγγίσουν το φαινόμενο των συγκρούσεων , προσφέροντας
γενικευμένες πληροφορίες για τον τρόπο επίλυσης διαφορών σε κάθε εποχή που
αναφέρεται το εκάστοτε λογοτέχνημα.
_______________________________________________________________
The following paper’s purpose is to approach theoretically and investigate the
representation of conflict in Child Literature, focusing on the ways of controlling,
solving and giving prominence to the modern institution of Mediation as a new way
of peaceful conflict solution.
Child Literature often forms an artistic representation of reality, showing realistic
phenomena concerning children, such as conflict.
The theoretical frame of this paper consists of a bibliographical review of some
theoretical concepts, in which the content of the following texts relies on.
More specifically, analyzes the meaning of Child Literature, the conflicts and the way
to resolute them. Finally, the meaning of Mediation is added, as a new
institutionalized method of solving discrepancies and conflict.
The research of this paper refers to the quality content analysis in chosen pieces of
Child Literature, which are negotiating or just mentioning various forms of conflict
and ways of solving them. The literary samples are examined upon specific,
preassigned category analysis, in order to distinguish the kind of each conflict, the
resolution method chosen by the sides in conflict, the profile of the third person of
interest and the outcome of the conflict. Then, boards of sequence samples are formed
with units of measurement, which are related to the preceding category analysis.
Afterwards follows the draw of conclusion and comments, referring to the way
chosen by the creators and the writers in order to approach the conflict phenomenon,
offering generalized information of the conflict resolution method at the time each
literary sample is placed.