Επίλυση Συγκρούσεων δια της Διαμεσολάβησης – Διερεύνηση της Αποδοχής και της Χρήσης της. Μελέτη περίπτωσης Διοικητικοί Υπάλληλοι του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (πρώην ΤΕ
Abstract
Η παρούσα εργασία μελετά το φαινόμενο των συγκρούσεων, καθώς και την χρήση της
διαμεσολάβησης για την επίλυση τους, στο εργασιακό περιβάλλον του Πανεπιστημίου
Δυτικής Μακεδονίας (πρώην Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Δυτικής Μακεδονίας).
Σκοπός της παρούσας έρευνας αποτελεί η διερεύνηση των αιτιών που προκαλούν
συγκρούσεις, των συνεπειών που επιφέρουν, τόσο στα άτομα όσο και στον οργανισμό, τις
τεχνικές με τις οποίες διευθετούνται οι συγκρούσεις στον εργασιακό χώρο, καθώς και την
διερεύνηση της αποδοχής και της χρήσης της διαμεσολάβησης ως μέθοδο εναλλακτικής
επίλυσης εργασιακών διαφορών. Αρχικά γίνεται βιβλιογραφική επισκόπηση των θεωρητικών
εννοιών και στη συνέχεια περιγράφεται το περιεχόμενο της έρευνας. Η ερευνητική μέθοδος
που χρησιμοποιήθηκε ήταν αυτή του δομημένου ερωτηματολογίου. Συμμετείχαν 60
διοικητικοί υπάλληλοι, από το σύνολο των 80, που υπηρετούν στις διοικητικές υπηρεσίες
του Ιδρύματος. Η στατιστική επεξεργασία των δεδομένων έγινε με το πρόγραμμα Excel. Η
έρευνα κατέδειξε πως οι συγκρούσεις αποτελούν συχνό και αναπόφευκτο φαινόμενο με
αρνητικές συνέπειες στη συνεργασία των υπαλλήλων και στην παραγωγικότητα τους. Από
την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων προκύπτει ότι, οι κακές αποφάσεις και λάθος χειρισμοί
της διοίκησης, οι διακρίσεις μεταξύ υπαλλήλων και η αβεβαιότητα σε σχέση με τα σημερινά
δεδομένα - συνέργεια ΤΕΙ και Πανεπιστημίου, αποτελούν σημαντικούς οργανωτικούς
παράγοντες συγκρούσεων. Η πλέον προσφιλής τεχνική διαχείρισης των συγκρούσεων είναι η
συνεργασία, ακολουθεί η τεχνική του συμβιβασμού ενώ η επιβολή αποτελεί την τελευταία
επιλογή. Αν και η διαμεσολάβηση, ως μορφή εναλλακτικής επίλυσης διαφορών, έχει αρχίσει
τα τελευταία χρόνια να κερδίζει έδαφος και στον εργασιακό χώρο, στην υπό μελέτη
περίπτωση, φαίνεται πως οι εργαζόμενοι, είτε αγνοούν την ύπαρξή της, είτε έχουν
συγκεχυμένη άποψη για τον θεσμό της διαμεσολάβησης και τα οφέλη του. Ωστόσο,
δηλώνουν πρόθυμοι να ενημερωθούν, αλλά και να αποδεχτούν την χρήση της στον
εργασιακό τους χώρο. Καταδεικνύεται λοιπόν, η αναγκαιότητα για ενημέρωση, σχετικά με
τον νεοσύστατο για τα ελληνικά δεδομένα θεσμό της διαμεσολάβησης, ώστε να γίνουν
κατανοητά τα πλεονεκτήματα του εναλλακτικού αυτού τρόπου επίλυσης διαφορών. Στην
κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλλουν οι οργανισμοί, παρέχοντας στο προσωπικό τους
εκπαίδευση ώστε να αναπτύξουν διαμεσολαβητικές ικανότητες που να τους επιτρέπουν να
διαχειρίζονται τις συγκρούσεις.
__________________________________________________________________
This paper studies the phenomenon of conflicts, as well as the use of mediation for their
resolution, in the working environment of the University of Western Macedonia (formerly the
Technological Educational Institute of Western Macedonia). The purpose of the present study
is to investigate the causes of conflict, the consequences for both individuals and
organizations, the techniques for dealing with conflicts in the workplace, and to investigate
the acceptance and use of mediation, as an alternative method of resolving labor disputes.
Initially, a bibliographic overview of the theoretical concepts is presented and afterwards
follows the description of the content of the research. The research method used was that of
the structured questionnaire. In this study participated 60 administrative officers out of 80
who serve in the Foundation's administrative services. The statistical process of the data was
achieved using the Excel program. The study has shown that conflicts are a frequent and
inevitable phenomenon with negative consequences on employee collaboration and
productivity. The evaluation of the results demonstrated that the bad decisions and
mismanagement of the administration, discrimination between employees and
precariousness about the current situation (collaboration between TEI and University) are the
main organizational factors in conflict. The most popular conflict management technique is
cooperation, followed by the technique of compromise, and enforcement is the last option.
Although mediation, as an alternative dispute resolution method, has begun gaining ground
in recent years in the workplace as well. In this study, it appears that the employees are
either ignorant of its existence or have a confused view of the institution of mediation and its
benefits. However, they declare willing to be informed as well as accepting its use in their
workplace. Therefore, the need for information on the newly established Greek mediation
institution is being demonstrated, in order for the advantages of this alternative dispute
resolution method to be understood. Organizations can contribute to this by providing their
employees with training to develop mediation skills that allow them to manage conflicts.