Προβλήματα συμπεριφοράς στην τάξη και διαμεσολάβηση: απόψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η σχολική μονάδα, ως εκπαιδευτικός οργανισμός είναι μια αυτορυθμιζόμενη κοινότητα
διαφορετικών ομάδων, συμφερόντων και αξιών, όπου το περιβάλλον είναι περίπλοκο και έτσι οι
συγκρούσεις είναι αναπόφευκτες. Το σχολείο αποτελεί, συνεπαγωγικά εύφορο έδαφος για
συγκρούσεις.
Καθότι οι δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων, τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες δεν
είναι πάντα καλά ανεπτυγμένες, η σύγκρουση ανάµεσα σε µαθητές, εκδηλώνεται µε βίαιη και
προβληματική συµπεριφορά (Μαυροσκούφης, 2007). Όταν το παιδί δεν είναι εξοπλισμένο με τις
δεξιότητες που χρειάζεται για να επιλύσει αποτελεσματικά τις συγκρούσεις που αντιμετωπίζει στη
ζωή του, είναι ευάλωτο να καταφύγει στη βία, είτε προς τους άλλους είτε προς τον εαυτό του,
παρουσιάζοντας διαβαθμισμένα προβλήματα συμπεριφοράς.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και οι απόψεις του σχετικά τόσο με τη διαχείριση των
συγκρούσεων όσο και με περιστατικά προβληματικής συμπεριφοράς, είναι κομβικής σημασίας
καθώς η αποτελεσματική διαχείριση τους, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ομαλή
διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ένας ειρηνικός τρόπος επίλυσης των διαφορών είναι η διαμεσολάβηση η οποία αν
εφαρμοστεί στο σχολικό χώρο είναι πιθανό να συνδράμει καταλυτικά στη διαχείριση των
προβλημάτων συμπεριφοράς των παιδιών.
Η παρούσα εργασία στοχεύει στην ανάδειξη των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι
εκπαιδευτικοί για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς των μαθητών στις μεταξύ
τους συγκρούσεις. Επίσης στοχεύει στη σκιαγράφηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για την
αποτελεσματικότητα της διαμεσολάβησης ως ένα από τους τρόπους επίλυσης των διαφορών
μεταξύ των μαθητών
___________________________________________________________________
he school unit as an educational organization is a self-regulating community including
diverse groups, interests and values, where the environment is complex and thus conflicts are
inevitable. School is a fertile ground for conflict.
As conflict resolution skills in both children and adults are not always well developed,
conflicts between students can be manifested in violent and problematic behavior (Mavroskoufis,
2007). When a child is not equipped with the skills he or she needs to effectively deal with the
conflicts he or she faces in life, he or she is vulnerable to resorting to violence, either to others or
to himself or herself, with graded behavioral problems.
Teacher’s role and attitude on both conflict management and problematic behaviour are
crucial as the effective management of conflicts and problematic behavior, is a key factor in the
proper functioning of the educational process.
A peaceful way of resolving disputes is school mediation, which in case is implemented in
the school environment, is likely to act as a catalyst in the improvement and management of
children's behavioral problems.
The present work aims to highlight the strategies teachers use to deal with students'
behavioural problems. It also aims to outline teachers' views on the effectiveness of mediation as
one of the ways to resolve student conflicts.