Ανάλυση (δια)πολιτισμικών στοιχείων στο βιβλίο της ΣΤ΄Δημοτικού του Προγράμματος Modern Greek Paideia
Abstract
Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος :
«Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας» του Πανεπιστημίου της Δυτικής
Μακεδονίας. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση και ανάλυση των
(δια)πολιτισμικών και πολυπολιτισμικών στοιχείων στο σχολικό εγχειρίδιο της
γλώσσας της ΣΤ΄ Δημοτικού, του προγράμματος “Modern Greek Paideia», το οποίο
εφαρμόζεται σε σχολεία της περιοχής του Τορόντο στον Καναδά, σχολεία που
διαθέτουν πρόγραμμα Ελληνομάθειας.
Συγκεκριμένα, η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη: στο πρώτο μέρος, το θεωρητικό,
υπάρχει η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής
ως δεύτερη γλώσσα, τη διαπολιτισμική επικοινωνία, τη διαπολιτισμική ικανότητα,
ευαισθησία και επίγνωση. Το δεύτερο μέρος αποτελεί και το ερευνητικό κομμάτι της
εργασίας, όπου χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της ανάλυσης περιεχομένου, για να
καταγραφούν τα δια/πολύ/πολιτισμικά στοιχεία του βιβλίου. Η διερεύνησή τους έγινε
στα κείμενα, στις φωτογραφίες, στα σκίτσα τα οποία περιλαμβάνονται και στις
τέσσερις δεξιότητες, καθώς και στις προτεινόμενες δραστηριότητες κάθε ενότητας. Η
ανάλυση των στοιχείων αυτών ήταν ποσοτική και ποιοτική, για να καθοριστεί ο
αριθμός των στοιχείων και να διαφανεί η συμβολή τους στη διαμόρφωση μιας
πλήρους εικόνας για τη γλώσσα και τον πολιτισμό- στόχο.
Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι τα (δια)πολιτισμικά και πολυπολιτισμικά στοιχεία
υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο, είναι αρκετά σε αριθμό και σχετίζονται πάντα με τη
θεματική της ενότητας. Τέλος, η παρουσία των στοιχείων αυτών, σε συνδυασμό με τη
διάδραση μεταξύ ελληνικού και καναδικού πολιτισμού συμβάλλει, όχι μόνο στην
ανάπτυξη διαπολιτισμικής επίγνωσης , αλλά και πολυπολιτισμικής επίγνωσης
__________________________________________________________________________
This thesis has been conducted for the postgraduate program entitled “Modern Greek
Language Teaching” of the University of Western Macedonia. The aim of this thesis
is to detect and analyze the (inter)cultural and multicultural elements in the Greek
Language text-book used by 6th Grade students, as part of the “Modern Greek
Paideia” Program implemented in schools of the Toronto district, Canada, which
participate in the Greek Language Proficiency Program (“Ellinomatheia”).
To be more precise, this thesis consists of two parts: the first part, which is theoretical,
includes the literature review for teaching Greek as a second language, the
intercultural communication, the intercultural competence, sensitivity and awareness.
The second part includes the main research of this thesis, where the content analysis
method was used for recording the inter/multi/cultural elements of the book. These
elements were detected in texts, photographs and sketches included in the four
language skills, as well as in the suggested activities of each unit. The analysis of
these elements was both qualitative and quantitative, aiming to define the number of
elements and their contribution in shaping the full picture of the target language and
the target culture.
The results showed that the (inter)cultural and multicultural elements of the above
text-book are adequate in terms of quantity, and always related to the unit’s topic.
Finally, the presence of these elements combined with the interaction of the Greek
and the Canadian culture contribute in raising not only the intercultural but the
multicultural awareness as well.