Διερεύνηση της συνεργασίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας
View/ Open
Date
2019Author
Εμμανουηλίδου, Ειρήνη
Emmanouilidou, Eirini
Metadata
Show full item recordAbstract
Η σχέση σχολείου-οικογένειας αποτελεί μια διαδικασία με αναπτυξιακό χαρακτήρα στην οποία αντανακλόνται οι εκάστοτε κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές συνθήκες. Οι αντιλήψεις που καθορίζουν τους ρόλους και τις αλληλεπιδράσεις των δύο πλαισίων σχετικά με την εκπαίδευση του παιδιού, δίνουν διαφορετικό κάθε φορά νόημα στον όρο συνεργασία. Έχουν προταθεί διάφορες προσεγγίσεις, άλλες με περισσότερο θεωρητικό προσανατολισμό και άλλες με μεγαλύτερη εμπειρική ισχύ και τεκμηρίωση, προκειμένου να αποτυπώσουν τις διαστάσεις, τις μορφές και τα επίπεδα που μπορεί να πάρει αυτή η συνεργασία.
Τα στοιχεία της έρευνας που αφορούν τη γονεϊκή συμμετοχή στην εκπαίδευση των παιδιών στην Ελλάδα είναι λίγα και εστιάζονται κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Antonopoulou et al., 2011). Η παρούσα έρευνα επιχειρεί να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη σπουδαιότητα της επικοινωνίας και συνεργασίας τους με τους γονείς. Επίσης, επιχειρείται η προσέγγιση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθεια επικοινωνίας με τους γονείς, καθώς και οι προτάσεις τους για τη βελτίωση αυτής της επικοινωνίας.
Η στρατηγική που ακολουθήθηκε στην παρούσα έρευνα υπάγεται στη μεθοδολογία της ποσοτικής έρευνας. Το ερευνητικό σχέδιο προέβλεπε τη συλλογή ποσοτικών δεδομένων από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Θεσσαλονίκης. Συγκεντρώθηκαν 141 ερωτηματολόγια με δημογραφική ποικιλότητα ως προς το φύλο, την ηλικία και τα έτη προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών. Το ερωτηματολόγιο περιέχει ερωτήσεις κλειστού τύπου με απαντήσεις διαμορφωμένες σε κλίμακα Likert και εστιάζει στα στοιχεία συνεργασίας σχολείου – οικογένειας. Οι αναλύσεις έγιναν με τη χρήση του λογισμικού SPSS.
Στην παρούσα έρευνα φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναγνωρίζουν τα οφέλη της επικοινωνίας και συνεργασίας με τους γονείς και επιδιώκουν την ανάπτυξη καλών σχέσεων με τους γονείς των μαθητών τους.
___________________________________________________________________________________________
The relationship between school and family constitutes a process of developing character in which the relevant social, political and economic circumstances are reflected. The perceptions that determine the roles and the interactions of the two frameworks concerning education, imbue a different context to the term ‘coopeation’. There have been proposed different approaches, others with more theoretical orientation and others with more empirical weight and foundation, in order to depict the dimensions, forms and levels that this cooperation can receive.
The data of the research which concern the parental participation in the education of children in Greece are little and are focused on primary education (Antonopoulou et al., 2011). The present study purports to research the views of primary school educators with regard to the importance of communication and partnership with parents. In addition, the approach of the problems, educators face in their effort to communicate with parents as well as propositions for enhancement of this communication, is attempted.
The strategy followed in the present study is pertaining to the methodology of qualitative research. The research plan involved the collection of qualitative data from teachers that work in primary schools of the District of Thessaloniki. 141 questionnaires were collected with demographic variance dependent on gender, age and years of service. The questionnaire included close-ended questions with answers formulated on Likert scale and focuses on the elements of cooperation between school and family. The analyses were made with the use of software SPSS.
In the present study, it becomes apparent that teachers of primary education recognize the benefits of communication and cooperation with parents and seek for the development of good relations with the parents of students.