Ιστορικά Αριθμητικά Συστήματα με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας σε φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης
View/ Open
Date
2019-06Author
Τσαρτσαράκης, Αντώνιος
Tsartsarakis, Antonios
Metadata
Show full item recordAbstract
Οι Τεχνολογίες των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας καταλαμβάνουν τα τελευταία χρόνια σημαντική θέση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ιδιαίτερη θέση κατέχουν και στη διδασκαλία των Μαθηματικών, αφού συμβάλλουν στην αναπαράσταση και κατανόηση των μαθηματικών εννοιών και την επίλυση προβλημάτων. Επιπρόσθετα, καλλιεργούν την κριτική σκέψη των εκπαιδευόμενων και συνδράμουν στην διαμόρφωση κλίματος συνεργασίας μεταξύ των διδασκόντων και των διδασκομένων. Στην παρούσα εργασία, πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται ένα λογισμικό για την αξία θέσης ψηφίου σε τέσσερα αριθμητικά συστήματα της αρχαιότητας, το αιγυπτιακό, το σουμεριακό, το αττικό-ακροφωνικό και το κινέζικο. Το λογισμικό, που σχεδιάστηκε με την εφαρμογή «scratch»χορηγήθηκε σε εικοσιένα προπτυχιακούς φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Σε αυτήν την ποιοτική έρευνα πεδίου στόχος είναι η περιγραφή και η ερμηνεία των απαντήσεων των φοιτητών στις εικοσιεννέα δοκιμασίες του λογισμικού, αλλά και των απαντήσεων σε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, που καλούνταν να απαντήσουν μετά την ενασχόληση με τις ασκήσεις του λογισμικού. Ειδικότερα, διερευνάται αν οι φοιτητές κατανόησαν την αξία θέσης ή μη ψηφίου και τον τρόπο δημιουργίας ενός αριθμού στα αρχαία συστήματα αρίθμησης. Τα ερωτήματα που απαντώνται σχετίζονται με τις επιδόσεις των φοιτητών σε κάθε σύστημα χωριστά, αλλά και συνολικά, και στην επίδραση του φύλου σε αυτές. Η ανάλυση των δεδομένων δεν κατέδειξε κάποια διαφορά στις επιδόσεις με κριτήριο το φύλο. Αντίθετα, από τη σύγκριση των επιδόσεων σε κάθε σύστημα καταδείχθηκε ότι υπάρχει διαφορά με τη μεγαλύτερη να σημειώνεται στις βαθμολογίες του σουμεριακού και του κινέζικου συστήματος. Από την ανάλυση των δεδομένων στις απαντήσεις ανοιχτού τύπου προέκυψε ότι το 71,4% των συμμετεχόντων απάντησε ότι το αιγυπτιακό σύστημα συνιστά δεκαδικό σύστημα αρίθμησης και τέλος το 47,6% ότι ο πολλαπλασιασμός στο κινέζικο σύστημα αρίθμησης είναι όμοιος με τον πολλαπλασιασμό του δεκαδικού συστήματος.
______________________________________________________________________________________________________
Information and Communication Technologies have occupied important positions in all levels of education in recent years. They also have a special place in the teaching of mathematics, as they contribute to the representation and understanding of mathematical concepts and problem solving. In addition, they cultivate the critical thinking of trainees and help shape a climate of co-operation between teachers and learners. In this paper, in particular, there is presented a software for the value of a digit position in four numerical systems of antiquity, Egyptian, Sumerian, Attic-Acrophonic and Chinese. The software, designed by the scratch application, was granted to twenty-one undergraduate students of Pedagogical Department of Primary Education of the University of Western Macedonia. In this qualitative field research the aim is to describe and interpret the students’ answers to the twenty-nine software tests, as well as the answers to open-ended questions that were called upon to respond after the software exercises. In particular, it is investigated whether the students understood the value or position of a non-digit and how to create a number in the ancient numbering systems. The questions that are encountered relate to the performance of students in each system separately but also globally and the effect of gender on them. Data analysis did not show any differenced in gender performance. On the contrary, the comparison of performance in each system showed that there is a difference with the highest being noted in the ratings of the Sumerian and the Chinese system. From the analysis of the data in the open-ended answers, 71.4% of respondents replied that the Egyptian system is a decimal numbering system and finally 47.6% that the multiplication in the Chinese numbering system is similar to the multiplication of the decimal system