Η επίδρασή των ηγετικών, διοικητικών και οργανωτικών δεξιοτήτων του διευθυντή στην ευημερία των εκπαιδευτικών
Abstract
Σύμφωνα με τον Fisher (2014) η ευημερία στο χώρο εργασίας είναι στενά συνδεδεμένη με την εργασιακή απόδοση, ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να είναι ένδειξη υγείας τόσο σωματικής όσο και πνευματικής. Στο χώρο της εκπαίδευσης η ευημερία των εκπαιδευτικών είναι κεφαλαιώδους σημασίας τόσο για τους ίδιους όσο και για τους μαθητές τους. Πλήθος ερευνών έχει καταδείξει τη θετική συσχέτιση μεταξύ της ευημερίας των εκπαιδευτικών και της ακαδημαϊκής ανάπτυξης των μαθητών καθώς και τη σοβαρή επίδραση που έχει στη κοινωνική και συναισθηματική προσαρμογή τους.
Σε κάθε σχολική μονάδα βασικό όργανο διοίκησης είναι ο διευθυντής της. Για να ανταποκριθεί στον ηγετικό του ρόλο και στις προκλήσεις της εποχής μας, δεν αρκεί μόνο η επιθυμία αλλά πρέπει να διαθέτει και να αναπτύσσει απαραίτητες δεξιότητες όπως οι τεχνικές, καθοδήγησης και ανάπτυξης προσωπικού, χρηματοοικονομικής διαχείρισης, κοινωνικές, επικοινωνιακές, κριτικές, διαπροσωπικές, διευθέτησης συγκρούσεων.
Η παρούσα εργασία έχει ως βασικό σκοπό τη διερεύνηση τυχόν συσχετίσεων μεταξύ καθεμίας από δεξιότητες των διευθυντών και την επαγγελματική ευημερία των εκπαιδευτικών. Επιπρόσθετα αντικείμενό της αποτέλεσε η καταγραφή της άποψης των εκπαιδευτικών για την ευημερία τους και η άποψή τους για τις δεξιότητες των διευθυντών. Επιπλέον αναζητά τυχόν συσχετίσεις των δημογραφικών και επαγγελματικών χαρακτηριστικών των εκπαιδευτικών με την ευημερία τους.
Για την έρευνα υιοθετήθηκε η ποσοτική ερευνητική προσέγγιση. Για την υλοποίηση της συλλέχθηκαν 194 ερωτηματολόγια από εκπαιδευτικούς των Γενικών Λυκείων του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν ικανοποιητικό βαθμό ευημερίας ενώ αποτιμούν τις δεξιότητες των διευθυντών τους σε υψηλό βαθμό. Επιπλέον η έρευνα κατέδειξε ισχυρές θετικές συσχετίσεις μεταξύ της επαγγελματικής ευημερίας και τις τεχνικές δεξιότητες, τις δεξιότητες καθοδήγησης και ανάπτυξης προσωπικού, τις κοινωνικές δεξιότητες, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τις κριτικές δεξιότητες, τις διαπροσωπικές δεξιότητες των διευθυντών. Ασθενής θετική συσχέτιση εντοπίζεται μεταξύ ηλικίας, ετών υπηρεσίας και της ευημερίας. Αντίθετα αρνητική συσχέτιση υπάρχει μεταξύ του επιπέδου σπουδών και της επαγγελματικής ευημερίας
___________________________________________________________________________________________________
According to Fisher (2014) wellbeing in the workplace is strongly related with the job performance, while at the same time it seems to constitute a sign of both physical and mental health. In the field of education the educators’ wellbeing is of vital importance not only for the educators themselves but also for their students. A considerable number of studies has pointed out the positive correlation between the teachers’ wellbeing and the students’ academic development as well as the major impact it exerts on their social and emotional adaptation.
In every school institution the director constitutes the main administrative tool. Meeting the expectations as a leader in the current challenging period requires not only personal willingness, but the school director should have and develop several skills including technical skills, leadership and development skills, financial management skills, social, communicative, judgement and decision-making skills, interpersonal and conflict-resolving skills.
The basic aim of the present study is to investigate possible correlations between any of school directors’ skills and the educators’ professional wellbeing. In addition, the objective of the study is to record the teachers’ opinions about their wellbeing and their views about the school directors’ skills as well. Furthermore, the study explores the potential relationship between the educators’ demographic and professional characteristics with their wellbeing.
The method of quantitative research has been applied for this study. For this purpose, the data collection was based on 194 questionnaires replied by teachers working at the Secondary Schools of Etoloakarnania. The results showed that the educators experience a satisfactory level of wellbeing, while they grade their leaders’ skills to a high degree. Moreover, the study demonstrated strongly positive correlation between the educators’ professional wellbeing and the directors’ technical skills, leadership and development skills, judgement and decision-making skills and interpersonal skills as well. Interestingly, the educators’ age and the years of teaching experience were weakly correlated with their wellbeing. On the contrary, a negative relationship between the teachers’ level of education and their professional wellbeing was found