Η επίδραση της μετασχηματιστικής ηγεσίας στο σχολικό κλίμα
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει την επίδραση της
μετασχηματιστικής ηγεσίας στην διαμόρφωση του σχολικού κλίματος.
Η εργασία ασχολείται με το σχολικό κλίμα καθώς αυτό αποτελεί την
προσωπικότητα του σχολείου και δίνει προσωπική ταυτότητα σε ένα σχολικό
οργανισμό. Διερευνά τους παράγοντες που διαμορφώνουν το σχολικό κλίμα και
εξετάζει την σχέση που μπορεί να έχει ο τρόπος άσκησης ηγεσίας στην βελτίωση του
σχολικού κλίματος.
Κατά την διάρκεια της μέχρι τώρα διδακτικής μου πορείας αλλά και της διοικητικής
μου για κάποιο διάστημα μου δημιουργήθηκαν οι παρακάτω προβληματισμοί: Πως
είναι δυνατόν από την πρώτη στιγμή που βρεθεί κάποιος σε ένα σχολείο να
αντιλαμβάνεται αν επικρατεί σε αυτό θετική ή αρνητική ατμόσφαιρα; Ποιοι είναι οι
παράγοντες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν το σχολικό κλίμα; Είναι δυνατό με
την αλλαγή ενός και μόνου παράγοντα, του Διευθυντή, να επηρεαστεί δραματικά το
σχολικό κλίμα; Ποιο είναι το καταλληλότερο μοντέλο ηγεσίας που προάγει
περισσότερο την συνεργασία και την ομαδικότητα, που ενώνει την σχολική
κοινότητα κάτω από κοινούς στόχους ,κοινό όραμα κι οδηγεί σε ένα ζεστό και φιλικό
σχολικό κλίμα;
Κατέληξα λοιπόν στο συμπέρασμα και μελετώντας το συγκεκριμένο θέμα ότι αυτό
θα μπορούσε να επιτευχθεί με την άσκηση μετασχηματιστικής ηγεσίας. Μελετώντας
την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία διαπίστωσα ότι έχουν γίνει αρκετές έρευνες σε
σχέση με το σχολικό κλίμα και την ηγεσία του σχολείου. Δεν υπάρχουν ωστόσο
αρκετές έρευνες που σχετίζονται με την άσκηση αυτού του τύπου ηγεσίας στα
ελληνικά σχολεία, την διερεύνηση δεξιοτήτων μετασχηματιστικών Διευθυντών και
την μελέτη της σχέσης σχολικού κλίματος - μετασχηματιστικής ηγεσίας.
Επομένως η άσκηση μετασχηματιστικής ηγεσίας και η επίδρασή της στο σχολικό
κλίμα είναι ένα θέμα που θα πρέπει να διερευνηθεί περισσότερο. Και αξίζει να
διερευνηθεί περισσότερο καθώς γενικά υπάρχει προβληματισμός στο χώρο της
διοίκησης της εκπαίδευσης σχετικά με τον τρόπο άσκησης ηγεσίας και στο ρόλο της
στις καλές διαπροσωπικές σχέσεις των εμπλεκομένων σε ένα σχολικό οργανισμό,
καθώς και στην αποτελεσματικότητά του.
Στην συγκεκριμένη έρευνα συμμετείχαν 10 Διευθυντές και Διευθύντριες των Νομών
Φλώρινας και Ημαθίας οι οποίοι και μου παραχώρησαν ατομική συνέντευξη. Οι
ερωτήσεις της συνέντευξης καθορίστηκαν μετά από συνεννόηση με τον επόπτη
καθηγητή
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The aim of this study is to investigate the impact of transformational leadership on
school climate. The study examines the school climate because it is the personality of
the school and gives to school organization personal identity. It examines the factors
that influence school climate and the relationship between leadership’s style and
school climate.
During my educational course and my administrative as well for some time I was
concerned for all the following :How is it possible from the first time that someone
comes to a school to understand if there is a positive or a negative school climate ?
Which are the factors that influence and form the school climate? Is it possible with
the change of only one factor ,the principal ,to be dramatically affected the school
climate? Which is the most suitable style of leadership that promotes most
cooperation, teamwork and unifies school community under common goals, common
vision and leads to a warm, friendly school climate ?So I came to the conclusion by
studying the subject that this could be succeed by exercising transformational
leadership.
By studying Greek and international bibliography ,I came to the conclusion that a lot
of studies have been realized in relation with school climate and school leadership.
But there aren’t enough studies relevant to the exercise of this type of leadership in
Greek schools, the investigation of transformational leaders skills and the study of the
relationship between school climate and transformational leadership.
So transformational leadership and its impact on school climate it’s a subject that
must be more investigated. And it is worth to be more investigated as there is a
concern in the space of educational administration about the way of exercising
leadership and its role in creating good personal relationships between the involved
persons in a school organization.
In this study 10 principals from Florina and Imathia have participated who gave me
personal interview. The questions of the interview were defined in consultation with
the supervisor professor.