Η επίδραση της κατανεμημένης ηγεσίας στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών στα δημόσια δημοτικά σχολεία
View/ Open
Date
2023-02Author
Αντωνίου, Αθανάσιος
Antoniou, Athanasios
Metadata
Show full item recordAbstract
Η κατανεμημένη ηγεσία είναι μια συλλογική μορφή ηγεσίας που μπορεί να συμβάλλει
θετικά στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Σκοπός της παρούσας
έρευνας είναι να διερευνήσει την επίδραση της κατανεμημένης ηγεσίας στην
επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρετούν σε δημόσια
δημοτικά σχολεία της Δυτικής Μακεδονίας (Νομοί: Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας
και Γρεβενών). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του
έτους 2022 και αφορούσε δείγμα 142 εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων.
Υιοθετήθηκε η ποσοτική ερευνητική μέθοδος, για τις ανάγκες της οποίας διανεμήθηκε
στους συμμετέχοντες ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, οι απαντήσεις των οποίων
αναλύθηκαν με το στατιστικό πρόγραμμα IBM SPSS Statistics 29.0. Το
ερωτηματολόγιο αποτελείται από τρία μέρη, τα οποία είναι τα α) δημογραφικά
χαρακτηριστικά του δείγματος, β) οι διαστάσεις της κατανεμημένης ηγεσίας και γ) οι
παράγοντες επαγγελματικής ικανοποίησης. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι
υπάρχει ισχυρή και θετική συσχέτιση μεταξύ κατανεμημένης ηγεσίας και
επαγγελματικής ικανοποίησης. Διαπιστώθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται θετικά
ως προς την κατανεμημένη ηγεσία στο σύνολό της, καθώς και ξεχωριστά για τις
διαστάσεις της, αφού η μέση τιμή των απαντήσεων τους ήταν πάνω του μέσου όρου.
Επιπρόσθετα, παρατηρήθηκε ότι οι παλαιοί και οι πολύ νέοι εκπαιδευτικοί
αντιλαμβάνονται σε μεγαλύτερο βαθμό τις διαστάσεις της κατανεμημένης ηγεσίας στο
σχολείο τους, σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς που έχουν κάποια χρόνια
προϋπηρεσίας. Επίσης, θετικά εκφράζονται και ως προς την επαγγελματική
ικανοποίηση στο σύνολό της καθώς και ξεχωριστά για τους παράγοντες που
εξετάστηκαν, αφού η μέση τιμή των απαντήσεων τους ήταν πάνω του μέσου όρου.
Επιπρόσθετα παρατηρήθηκε ότι οι πολύ νέοι, οι παλαιοί και οι εκπαιδευτικοί που
υπηρετούν σε μικρά σχολεία είναι πιο ικανοποιημένοι από την εργασία τους, σε σχέση
με αυτούς που έχουν κάποια χρόνια προϋπηρεσία ή υπηρετούν σε μεγάλα σχολεία
____________________________________________________________________________
Distributed leadership is a collaborative form of leadership that can contribute
positively to teachers' professional satisfaction. The purpose of this research is to
investigate the impact of distributed leadership on the professional satisfaction of
teachers serving in public primary schools in Western Macedonia (Kozani, Kastoria,
Florina and Grevena prefectures). The survey was conducted in the months of
November and December of the year 2022 and involved a sample of 142 teachers of all
specialties. The quantitative research method was adopted, for the needs of which an
electronic questionnaire was distributed to the participants, whose answers were
analyzed with the statistical program IBM SPSS Statistics 29.0. The questionnaire
consists of three parts, which are a) demographic characteristics of the sample, b)
dimensions of distributed leadership and c) factors of job satisfaction. The analysis of
the results showed that there is a strong and positive correlation between distributed
leadership and job satisfaction. It was found that teachers expressed positively towards
distributed leadership as a whole as well as separately for its dimensions, as the mean
of their responses was above the mean. In addition, it was observed that veteran and
very young teachers perceived the dimensions of distributed leadership in their school
to a greater extent than teachers who have some years of experience. They also
expressed positive views on job satisfaction as a whole and separately for the factors
examined, as the mean value of their responses was above the mean. In addition, it was
observed that very young, old and teachers serving in small schools are more satisfied
with their job than those who have some years of experience or serving in large schools