Ιστορική πραγματικότητα και λογοτεχνική μυθοπλασία στη διδασκαλία των Μαθηματικών
Abstract
Τα νέα δεδομένα για τη Μαθηματική Εκπαίδευση επιβάλλουν την αναζήτηση και επιλογή εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων που να κινητοποιούν τους μαθητές και δραστηριοτήτων που να τους εμπλέκουν ενεργά στην κατάκτηση της γνώσης. H αξιοποίηση της Λογοτεχνίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση αναδεικνύει ότι Μαθηματικά και Λογοτεχνία, δυο κόσμοι που θεωρούνταν διαφορετικοί, δε δρουν ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Αντίθετα, αποτελούν δύο συμπληρωματικούς τρόπους για να φτάσει κανείς στον ίδιο προορισμό, στην αναζήτηση και εξερεύνηση του άγνωστου, του ακατανόητου. Επιπλέον μέσα από τα Προγράμματα Σπουδών για τα Μαθηματικά εισάγονται στη Μαθηματική Εκπαίδευση δύο βασικές καινοτομίες, η διαθεματική προσέγγιση και η αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών, ώστε εκπαιδευτικοί και μαθητές να ασχοληθούν με ουσιαστικές διαστάσεις της μάθησης των Μαθηματικών και να δοκιμάσουν νέους τρόπους διδασκαλίας, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ τους. Στην παρούσα εργασία επιχειρούμε να εστιάσουμε στη διδακτική αξιοποίηση της Ιστορίας των Μαθηματικών, μέσα από προτάσεις για διδακτικές παρεμβάσεις που καλύπτουν στόχους της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, με αφετηρία ένα κείμενο λογοτεχνικής μυθοπλασίας, το οποίο συνδέεται και με τη μελέτη της ιστορικής εξέλιξης των αρχαίων αιγυπτιακών μαθηματικών.
_______________________________________________________________________________________________________
The new Mathematical Education data necessitates searching and selecting of alternative teaching approaches that motivate students and activities that actively involve them in the acquisition of knowledge. The integration of Literature in Mathematical Education shows that Mathematics and Literature, two worlds that were considered different, do not compete with each other. On the contrary, they are two complementary ways to reach the same destination, in the search for and exploration of the unknown, the incomprehensible. In addition, through the Mathematics Curriculum, two key innovations are introduced into Mathematics Education, the cross-curricular teaching and the integration of History of Mathematics, so that teachers and students can engage with the essential dimensions of mathematics learning and learn new ways of teaching and learning interaction with each other. In the present paper we attempt to focus on the integration of History of Mathematics, through suggestions for teaching interventions that cover the aims of Mathematical Education, starting with a text of literary fiction, which is also linked to the study of the historical development of ancient Egyptian mathematics