Δραστηριότητες της δημιουργικής γραφής στο νηπιαγωγείο με βάση την ταινία: «Ο βασιλιάς των λιονταριών.»(1994)
Abstract
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μία προσπάθεια βαθύτερης διερεύνησης και κατανόησης
του τρόπου μέσα από τον οποίο η προώθηση δραστηριοτήτων «δημιουργικής γραφής» στους
μαθητές της προσχολικής εκπαίδευσης μπορεί να τους βοηθήσει στο να αναπτύξουν με όσο το
δυνατόν καλύτερο τρόπο τις γλωσσικές τους δεξιότητες, ώστε να μπορούν με βάση τα
ερεθίσματα που λαμβάνουν, να οργανώνουν τη σκέψη τους, να την ιεραρχούν και να μπορούν
να την αποτυπώσουν με ένα νέο και δημιουργικό τρόπο. Στα πλαίσια αυτά, εξετάζεται ο ρόλος
που μπορεί να διαδραματίσει η αξιοποίηση των κινηματογραφικών ταινιών στα πλαίσια του
γνωστικού πεδίου της γλώσσας και το πώς τα παιδιά μπορούν μέσα από την επαφή τους με τον
κινηματογράφο να αναπτύξουν ικανότητες που θα τους επιτρέπουν να καταλαβαίνουν τα
βασικά χαρακτηριστικά ενός ήρωα, αλλά και των δευτερευόντων προσώπων, να κατανοούν
τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται οι περιγραφές, να αντιλαμβάνονται κάθε φορά τη
διαφορετική χρήση της γλώσσας ανάλογα με το πλαίσιο επικοινωνίας (Kapka & Oberman,
2001).
Η εργασία είναι αποτελούμενη από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος που αφορά το θεωρητικό
πλαίσιο επιχειρεί να αναλύσει τον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένο το αναλυτικό
πρόγραμμα σπουδών για τους μαθητές του νηπιαγωγείου και να αναδείξει τις δυνατότητες
αξιοποίησης διαφόρων δραστηριοτήτων της δημιουργικής γραφής στα πλαίσια της
διδασκαλίας. Πιο αναλυτικά, στο συγκεκριμένο μέρος παρουσιάζονται τα βασικά
χαρακτηριστικά και η έννοια της «δημιουργικής γραφής», τα οφέλη που αυτή έχει για τους
μαθητές, ο ρόλος του νηπιαγωγού στα πλαίσια της παρότρυνσης και ενθάρρυνσης των
μαθητών, αλλά και η θέση που αυτή καταλαμβάνει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πιο
ειδικά, επιχειρείται να καταδειχθεί ο σημαντικός ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει ο
κινηματογράφος στα πλαίσια της αξιοποίησής του εντός του σχολικού περιβάλλοντος,
οξύνοντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών (Ramet, 2010).
Σε ό,τι αφορά το ερευνητικό μέρος της εργασίας, σε αυτό παρουσιάζεται εκτενώς μία
έρευνα που διενεργήθηκε σε μαθητές που φοιτούν στην προσχολική εκπαίδευση και ανήκουν
στο ηλικιακό φάσμα μεταξύ 3.5 έως 5 ετών. Για τις ανάγκες της έρευνας προβλήθηκε στους
μαθητές η ταινία «Ο βασιλιάς των λιονταριών», ενώ στη συνέχεια αυτοί κλήθηκαν να
απαντήσουν σε μία σειρά από ερωτήσεις με στόχο να διερευνηθεί το κατά πόσον
αντιλήφθηκαν κάποια από τα βασικά νοήματα της ταινίας και τη δομή που αυτή είχε. Στο τέλος
της εργασίας αναλύονται τα συμπεράσματα τα οποία προέκυψαν σε σχέση το πώς οι μαθητές
μπορούν να αποκτήσουν μία περισσότερο ενεργητική συμμετοχή στα πλαίσια του μαθήματος
και στο πώς ο ίδιος ο νηπιαγωγός μέσα από το σχεδιασμό δραστηριοτήτων δημιουργικής
γραφής μπορεί να βοηθήσει στην εξέλιξη και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των
ικανοτήτων τους.
)_____________________________________________________________________________________
This study is an attempt to explore and understand how the promotion of "creative
writing" activities to preschool students can help them develop their language skills in the best
possible way, so that they can, based on the stimuli they receive, organize their thinking, to
prioritize it and be able to capture it in a new and creative way. In this context, it examines the
role that the use of films can play in the context of the field of knowledge of language and how
children can develop skills through their contact with cinema that will allow them to understand
the basic characteristics of a hero, but also of secondary persons, to understand the way in
which descriptions are carried out, understand each time the different use of language
depending on the context of communication.
The paper is consisting of two parts. The first part concerning the theoretical framework
attempts to analyze the way in which the curriculum is organized for kindergarten students and
to highlight the possibilities of utilizing various activities of creative writing in the context of
teaching. More specifically, this part presents the basic characteristics and concept of "creative
writing", the benefits it has for students, the role of the kindergarten teacher in the context of
encouraging and encouraging students, but also the place it occupies in the Greek educational
system. More specifically, an attempt is made to demonstrate the important role that cinema
can play in the context of its utilization within the school environment, sharpening the
imagination and creativity of students.
As far as the research part of the work is concerned, it presents extensively a survey
conducted on students who attend pre-school education and belong to the age range between
3.5 to 5 years. For the purposes of the research, the film "The Lion King" was shown to the
students, and then they were asked to answer a series of questions in order to investigate
whether they understood some of the main meanings of the film and the structure it had. At the
end of the work, the conclusions that emerged are analyzed in relation to how students can gain
a more active participation in the course and how the kindergarten teacher himself through the
design of creative writing activities can help in the development and development of their skills
and abilities.