Διδακτικές παρεμβάσεις για την βελτίωση παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες της Γ' τάξης
Abstract
Η συγκεκριμένη επιστημονική εργασία πραγματεύεται το ζήτημα των
δυσκολιών του γραπτού λόγου που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με μαθησιακές
δυσκολίες. Πιο συγκεκριμένα, εξετάζει την επίδραση αποτελεσματικών διδακτικών
παρεμβάσεων στην ανάπτυξη των ικανοτήτων παραγωγής περιγραφικού και
αφηγηματικού γραπτού λόγου. Οι διδακτικές παρεμβάσεις σχεδιάστηκαν και
εφαρμόστηκαν από την ερευνήτρια. Εφαρμόστηκαν σε ένα αγόρι ηλικίας εννέα
χρονών με ειδικές μαθησιακές διαταραχές - αναπτυξιακή δυσγραφία που φοιτά στη
Γ΄ Δημοτικού. Τα συμπεράσματα από τις παρεμβάσεις επέδειξαν ότι οι κατάλληλες
διδακτικές παρεμβάσεις οδηγούν στην βελτίωση των δεξιοτήτων παραγωγής
περιγραφικού και αφηγηματικού γραπτού λόγου.
Το περιεχόμενο των διδακτικών παρεμβάσεων οργανώθηκε με
δραστηριότητες κλιμακούμενης και διαβαθμισμένης δυσκολίας. Λαμβάνοντας
υπόψη τα είδη του γραπτού λόγου και το γνωστικό και λεξιλογικό επίπεδο του
μαθητή, σχεδιάστηκαν παρεμβάσεις με γνώμονα τη βελτίωση του περιγραφικού
λόγου και άλλες έξι για τη βελτίωση του αφηγηματικού γραπτού λόγου. Κατά την
διάρκεια των παρεμβάσεων κρατούνταν ημερολόγια. Η αξιολόγηση των
αποτελεσμάτων επιτεύχθηκε με το «Εργαλείο Διερεύνησης Δυσκολιών». Τα
αποτελέσματα κατέδειξαν ότι παρουσιάστηκε σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις
του μαθητή σε ό,τι αφορά τα δομικά συστατικά ενός γραπτού κειμένου, στην
παραγραφοποίηση, στην χρήση σημείων στίξης, πως ξεκινά και πως λήγει μια
πρόταση. Ωστόσο, η βελτίωση που πραγματοποιήθηκε με μικρότερη επιτυχία αφορά
τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου σε γραπτά κείμενα στις αλλαγές της δεύτερης
προσπάθειας- αυτοαξιολόγησης του γραπτού του μαθητή.
_______________________________________________________________________________________
This scientific paper deals with the issue of writing difficulties faced by
students with learning difficulties. More specifically, it examines the impact of
effective teaching interventions on the development of descriptive and narrative
writing skills. The teaching interventions were designed and implemented by the
researcher. They were applied to a nine-year-old boy with specific learning disorder -
developmental dysgraphia who is attending third grade. Findings from the
interventions demonstrated that appropriate instructional interventions lead to
improved descriptive and narrative writing production skills.
The content of the teaching interventions was organized with activities of
graduated and graded difficulty. Considering the types of writing and the cognitive
and vocabulary level of the learner, interventions were designed to improve
descriptive writing and six others to improve narrative writing. Diaries were kept
during the interventions. The assessment of the results was achieved with the
"Difficulty Investigation Tool". The results showed that there was a significant
improvement in the student's performance in terms of the structural components of
a written text, paragraphing, use of punctuation, how a sentence begins and ends.
However, the improvement that occurred with less success related to vocabulary
enrichment in written texts in the changes of the second attempt- self-assessment of
the student's writing