Μουσικοκινιτικές δραστηριότητες και παιχνίδια με στόχο τη βελτίωση της ισορροπίας παιδιών ηλικίας 4-6 ετών.
Abstract
Οι δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο και ειδικότερα οι μουσικοκινητικές, δίνουν την
ευκαιρία στα παιδιά να κινούνται, να εξελίσσουν και να βελτιώνουν την ευκινησία
τους, καθώς συμβάλλουν επίσης και στην ανάπτυξη του ψυχοσωματικού τους
κόσμου. Πρώτα απ’ όλα, τέτοιων ειδών δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά να
ανακαλύψουν τα ταλέντα τους, να εξερευνήσουν τον δικό τους κόσμο της μουσικής,
να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα τους, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται και η
βελτίωση του τομέα της ισορροπίας τους. Πιο αναλυτικά, μέσω της υλοποίησης των
μουσικoκινητικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά εξοικειώνονται περισσότερο με το
άκουσμα της μουσικής και συγκεκριμένα σε συμμετοχή τους σε δραστηριότητες,
έχοντάς την ως κύριο συστατικό τους. Η ενασχόληση του νηπίου με τη μουσική,
συνδράμει στην καλλιέργεια αφενός της δημιουργικότητάς του και αφετέρου της
φαντασίας του, αναπτύσσοντας και την έκφρασή του διοχετεύοντας έτσι τα
συναισθήματα του. Ακόμη, η κίνηση συνδράμει στη νοητική αλλά και
ψυχοσυναισθηματική του εξέλιξη αποτελώντας ένα είδος μάθησης, όπου το παιδί
αποκτά γνώση μέσω των εμπειριών του με ποικίλα παιχνίδια κίνησης και φαντασίας.
Ωστόσο μέσα από την κίνηση απορρέει και η ισορροπία, η οποία συνιστά βασικό
παράγοντα για την καθημερινή πραγματοποίηση κινήσεων και αθλητικών
δραστηριοτήτων, αποφεύγοντας τυχόν τραυματισμούς που συχνά συμβαίνουν. Η
παρούσα εργασία επικεντρώνεται στη σημασία τόσο της μουσικής όσο και της
κίνησης και της ισορροπίας στη ζωή των παιδιών, ενώ παράλληλα αναφέρονται και
ορισμένες δραστηριότητες και ενδεικτικά πλάνα, που αποσκοπούν στην βελτίωση της
ισορροπίας παιδιών ηλικίας 4 – 6 ετών. Από αυτά τα ενδεικτικά πλάνα, το πρώτο (1ο
)
υλοποιήθηκε στο όγδοο (8ο
) νηπιαγωγείο Φλώρινας.
_______________________________________________________________________________
Kindergarten activities, especially music-motor activities, give children the
opportunity to move, develop and improve their agility, as they also contribute to the
development of their psychosomatic world. First of all, such activities help children to
develop their talents, to explore their own world of music, to develop their creativity,
while at the same time the improvement of their balance is achieved. In more detail,
through the implementation of music-motor activities, children become more familiar
with listening to music and specifically with their participation in activities having it
as their main component. The toddler’s engagement with music helps to cultivate both
his creativity and his imagination, developing his expression and thus channeling his
emotions. Furthermore, movement contributes to his mental and psychoemotional
development, being a type of learning where the child acquires knowledge through his
experiences with a variety of movement and imagination games. However, through
movement comes balance, which is a key factor for the daily realization of
movements and sports activities, avoiding any injuries that often occur. This paper
focuses on the importance of both music and movement and balance in children’s
lives, while at the same time some activities and illustrative plans are mentioned,
which aim to improve the balance of children aged 4 – 6 years. From these indicative
shots, the first (1st) was made in the eighth (8th) kindergarten in Florina.