Πρακτικές διαχείρισης σχολικής τάξης και συναίσθημα εκπαιδευτικών
Abstract
Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία, στρέφει την προσοχή της και μελετά τις πρακτικές
που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί της σύγχρονης εποχής για να διαχειριστούν τη σχολική
τους τάξη αλλά και το ρόλο που παίζει το συναίσθημά τους όταν βρίσκονται στο σχολικό
χώρο, δηλαδή εντός και εκτός της σχολικής τάξης. Δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 405
εκπαιδευτικοί της Α/βαθμιας και Β/βαθμιας εκπαίδευσης. Αναλυτικότερα, συμμετείχαν 297
εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε δημοτικό, 84 νηπιαγωγοί, 11 καθηγητές γυμνασίου και 13
καθηγητές λυκείου. Το ερωτηματολόγιο που σχετιζόταν με τις πρακτικές διαχείρισης της
σχολικής τάξης ήταν το: «Construct validation of the Behavior and Instructional Management
Scale» βασισμένο σε μία έρευνα των Nancy K. Martin & Daniel A. Sass (2009). Για το
ερωτηματολόγιο που αφορούσε τα συναισθήματα των εκπαιδευτικών αξιοποιήθηκε το:
«Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales» των
Frenzel, Pekrun, Goetz, Daniels, Durksen, Becker-Kurz & Klassen (2016). Μέσα από τα
ερευνητικά αποτελέσματα φάνηκε ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διακατέχονται από
περισσότερα θετικά συναισθήματα όταν βρίσκονται εντός της σχολικής τους τάξης και
διδάσκουν, ενώ αρνητικά συναισθήματα όπως το άγχος και η ανησυχία εμφανίζονται σε
νέους, άπειρους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, τα συναισθήματα επηρεάζουν και τις
πρακτικές που αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί μιας και δεν υπάρχει ένταση και τιμωρίες προς
τους μαθητές τους. Αντιθέτως, δημιουργούν ένα θετικό κλίμα που επιβάλλεται να υπάρχει σε
κάθε σχολική τάξη. Εν κατακλείδι, οι πρακτικές διαχείρισης σχολικής τάξης σε συνδυασμό
με το συναίσθημα των εκπαιδευτικών, καθιστούν την ερευνητική εργασία μοναδική.
__________________________________________________________________________
This specific research paper focuses on and studies the practices used by teachers of the
modern era to manage their classroom, but also the role played by their emotions when they
are in the classroom, namely inside and outside the classroom. The sample of the research
was 405 teachers of A/grade and B/grade education. More specifically, 297 primary school
teachers, 84 kindergarten teachers, 11 high school teachers and 13 high school teachers
participated. The questionnaire related to classroom management practices was: "Construct
validation of the Behavior and Instructional Management Scale" based on a research by
Nancy K. Martin & Daniel A. Sass (2009). For the questionnaire concerning teachers'
emotions, the following was used: "Measuring Teachers' enjoyment, anger, and anxiety: The
Teacher Emotions Scales" by Frenzel, Pekrun, Goetz, Daniels, Durksen, Becker-Kurz &
Klassen (2016). Through the research results it was seen that Greek teachers are possessed by
more positive emotions when they are inside their classroom and teaching, while negative
emotions such as anxiety and worry appear in young, inexperienced teachers. At the same
time, emotions also affect the practices used by teachers since there is no tension and
punishments for their students. On the contrary, they create a positive climate that must exist
in every classroom. In conclusion, the classroom management practices combined with the
teachers' sentiment make the research work unique.