Η σεξουαλική αγωγή ως ανθρώπινο δικαίωμα για ένα δημοκρατικό σχολείο: απόψεις νηπιαγωγών
Abstract
Η παρούσα ερευνητική εργασία επιχειρεί να εξετάσει και να προσεγγίσει τις
απόψεις των εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης στα σύγχρονα ελληνικά
σχολεία σε θέματα αναφορικά με τη Σεξουαλικότητα και την Σεξουαλική Αγωγή στο
νηπιαγωγείο. Ειδικότερα, η εργασία στοχεύει: α) στον τρόπο με τον οποίο οι
εκπαιδευτικοί προσδιορίζουν τον όρο «Σεξουαλική Αγωγή», β) στην ετοιμότητα των
εκπαιδευτικών της Προσχολικής Εκπαίδευσης στα θέματα που αφορούν το
περιεχόμενο της σεξουαλικότητα και δ) στην ταυτότητα φύλου στα παιδιά της
προσχολικής ηλικίας.
Αρχικά, μια πρώτη προσέγγιση της παρούσης μελέτης επιχειρήθηκε να γίνει για
τη σεξουαλικότητα, τη Σεξουαλική Αγωγή και πώς όλα αυτά τα ζητήματα
προσεγγίζονται και εμπεριέχονται στην ελληνική εκπαιδευτική πορεία του ελληνικού
σχολείου. Επιπροσθέτως, μελετήθηκαν και ζητήματα, όπως είναι η ομοφοβία, ο
εκφοβισμός στο σχολικό περίγυρο, αλλά και η παιδική κακοποίηση.
Η έρευνα συμπεριέλαβε εκπαιδευτικούς της προσχολικής εκπαίδευσης για να
εκφράσουν τις γνώμες τους, την ετοιμότητα και την επιμόρφωση που έχουν λάβει σε
ζητήματα σεξουαλικής αγωγής. Με βάση την έρευνα, προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί
αλλά και το πεδίο της σεξουαλικής αγωγής έχει αρχίσει να ωριμάζει μέσα στην
εκπαιδευτική κοινότητα και υπάρχει θέληση για να ενταχθεί και από την πλευρά των
εκπαιδευτικών που δεν έχουν τόση επιμόρφωση με την τελική απόφαση, όμως να την
έχει η πολιτεία. Σχετικά με θέματα που αφορούν την σεξουαλική αγωγή, οι
εκπαιδευτικοί εμφανίζουν ενδιαφέρον να επιμορφωθούν και να την εντάξουν με ομαλό
τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Απαραίτητο θεωρείται να ενταχθούν άμεσα τα
ζητήματα αυτά μέσα στην αίθουσα, καθώς πολλά παιδιά δέχονται εκφοβισμό για την
διαφορετικότητά τους κυρίως στις μεγαλύτερες πόλεις.
Στην έρευνα συμμετείχαν 11 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέσα από ατομικές ημιδομημένες συνεντεύξεις, η ανάλυση των οποίων έγινε ποιοτικά.
______________________________________________________________________________________________________________________
The present research work attempts to examine and approach the views of
teachers in modern Greek schools on issues related to Sexuality and Sexual Education
in kindergarten. In particular, the work aims at: a) the way in which teachers define the
term "Sexual Education", b) the readiness of primary education teachers in matters
related to the content of sexuality and d) the gender identity of school children of age.
Initially, a first approach of the present study was attempted to be made on
sexuality, Sexual Education and how all these issues are approached and included in
the Greek educational course of the Greek school. In addition, issues such as
homophobia, bullying in the school environment, and child abuse were also studied.
The survey included primary school teachers to express their opinions,
preparedness and training they have received on sexuality education issues. Based on
the research, it emerged that teachers and the field of sex education has begun to mature
within the educational community and there is a will to join on the part of teachers who
do not have as much training as the final decision, but have it the state. Regarding issues
related to sexuality education, teachers show an interest in being educated and
integrating smoothly into the educational process. It is considered necessary to
immediately include these issues in the room, as many children are bullied for their
diversity, especially in the bigger cities.
11 active teachers participated in the research, through individual semistructured interviews, the analysis of which was done qualitatively