Ευρωπαίος πολίτης και δεξιότητες στον 21ο αιώνα από την οπτική των εκπαιδευτικών.
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελεί μια ποιοτική έρευνα με σκοπό να διερευνήσει
το βιβλιογραφικό «κενό» που υπάρχει αναφορικά με τις δεξιότητες που διακατέχει ένας
σύγχρονος Ευρωπαίος πολίτης και πώς αυτό το αντιλαμβάνονται οι ίδιοι οι
εκπαιδευτικοί. Σε γενικά πλαίσια γίνεται μια απόπειρα εννοιολογικής προσέγγισης του
όρου Έλληνας και Ευρωπαίος πολίτης αναλύοντας διάφορους τομείς δεξιοτήτων.
Γίνονται ωστόσο αναφορές και στην Ευρωπαϊκή ταυτότητα και πολιτειότητα
αποσαφηνίζοντας τους όρους και επιδεικνύοντας τρόπους ενίσχυσης τους μέσα από
ευρωπαϊκά προγράμματα. Προς την κατεύθυνση αυτή εξετάζεται και η πλευρά των
εκπαιδευτικών σχετικά με το αντικείμενο της συγκεκριμένης μελέτης τόσο από
παλαιότερες έρευνες όσο και από σύγχρονες απόψεις. Τα αποτελέσματα που
παρατίθενται βασίζονται στην ανάλυση των ατομικών συνεντεύξεων που
πραγματοποιήθηκαν, δεδομένα που προέκυψαν από τις συζητήσεις μεταξύ του
ερευνητή και των εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό διαφαίνεται ότι οι απόψεις των
εκπαιδευτικών δεν απέχουν σημαντικά μεταξύ τους ως προς τον προσδιορισμό του
Έλληνα και Ευρωπαίου πολίτη, τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη
και την εξέλιξή του αλλά και τις διδακτικές πράξεις που εφαρμόζουν στις διδασκαλίες
τους για να ενισχύσουν τους όρους αυτούς.
________________________________________________________________________
This thesis is qualitative research in order to investigate the bibliographic "gap" that
exists regarding the skills possessed by a modern European citizen and how this is
perceived by teachers themselves. In general, an attempt is made to conceptually
approach the term Greek and European citizen by analyzing various areas of skills.
However, references are also made to European identity and citizenship, clarifying the
terms and demonstrating ways to strengthen them through European programs. To this
end, the teachers' side regarding the subject of this study is examined both from past
research and from modern point of view. The results presented are based on the analysis
of individual interviews conducted, data obtained from discussions between the
researcher and teachers. In this context, it appears that teachers' views are not
significantly different from each other regarding the definition of Greek and European
citizens, the skills necessary for their development and development, as well as the
teaching actions they apply in their teachings to strengthen these terms.