Σχολικό κλίμα: Απόψεις εκπαιδευτικών για την αλληλεπίδραση εκπαιδευτικών-μαθητών
Abstract
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες διερεύνησης του σχολικού
κλίματος. Αρκετές έρευνες κατέδειξαν πως αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους
παράγοντες που συμβάλλουν στη δημιουργία αποτελεσματικών σχολείων. Ωστόσο, λίγες
είναι οι έρευνες στην ελληνική πραγματικότητα που ασχολήθηκαν με τη μελέτη του
σχολικού κλίματος σε σχέση με την αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή.
Βασικός σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση απόψεων των εκπαιδευτικών,
αναφορικά με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση τους με το μαθητικό
σύνολο. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται η μελέτη δύο παραμέτρων, το «επίπεδο σπουδών»
και τα «έτη προϋπηρεσίας», συγκριτικά με τις αντιλήψεις του δείγματος.
Η παρούσα μελέτη αποτελεί μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς εξετάζει αν κάποια από τα
δημογραφικά στοιχεία των εκπαιδευτικών επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο
αντιλαμβάνεται τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται εντός της τάξης.
Το δείγμα της έρευνας, αποτελείται από 81 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
που εργάζονται στο δημόσιο τομέα. Για την εξέταση ερευνητικών ζητημάτων
αξιοποιήθηκε το σταθμισμένο εργαλείο «Questionnaire on Teacher Interaction (QΤΙ)» των
Wubbels, Creton και Hooymayers (1985). Βρέθηκε ότι, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς
της έρευνας, δεν υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά στις απόψεις εκπαιδευτικών για
την αλληλεπίδραση τους με τους μαθητές, με βάση το επίπεδο σπουδών τους και τα χρόνια
διδακτικής εμπειρίας, εκτός από τις απόψεις τους για τον τρόπο διοίκησης της τάξης.
Τέλος, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας είναι σημαντικά, διότι βρέθηκε πως τα
επιπλέον πτυχία και έτη εργασίας δεν κάνουν καλύτερο το δάσκαλο ως προς τη
διαπροσωπική τους σχέση με τους/τις μαθητές/τριες.
_______________________________________________________________________________________
In recent years, several attempts have been made to investigate school climate. Several
studies have shown that it is one of the most important factors that contribute to the creation
of effective schools. However, there are few researches in the Greek reality that dealt with
the study of the school climate in relation to the teacher-student interaction.
The main purpose of this research is to investigate teachers' opinions, regarding the way
they perceive their interaction with the student body. More specifically, the study of two
parameters, "level of study" and "years of service", compared to the perceptions of the
sample.
The present study is of great interest as it examines whether any of the teachers'
demographics influence how they perceive how they behave in the classroom.
The research sample consists of 81 Primary Education teachers who work in the public
sector. To examine research questions, the weighted tool "Questionnaire on Teacher
Interaction (QTI)" by Wubbels, Creton and Hooymayers (1985) was used. It was found
that, according to the teachers in the survey, there is no statistically significant difference
in teachers' opinions about their interaction with students, based on their level of study and
years of teaching experience, except for their opinions on how to manage the classroom.
Finally, the results of this research are important, because it was found that additional
degrees and years of work do not make the teacher better in terms of his/her interpersonal
relationship with the students.