Δημοφιλή και μη δημοφιλή ζώα – απόψεις νηπίων
View/ Open
Date
2023Author
Παπαΐορδανίδου, Γεωργία
Papaiordanidou, Georgia
Metadata
Show full item recordAbstract
Στόχο της παρούσας εργασίας αποτέλεσε η παρουσίαση της σχέσης που έχουν τα ζώα
με τους ανθρώπους.
1 Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας παρουσιάζεται, σε τι ποσοστό
και πώς επηρεάζουν τα ζώα, τους ανθρώπους στην υγεία τους, στον πολιτισμό, στην
εργασία τους, και πόσο σημαντικό ρόλο μπορούν να αποτελέσουν στη θρησκεία
κάποιου λαού. Ακόμη, παρουσιάζονται οι θετικές, αλλά και αρνητικές επιπτώσεις που
έχουν τα ζώα στην υγεία των ανθρώπων, και απαντάται το ερώτημα αν τα ζώα είναι
ικανά να αντικαταστήσουν τις ανθρώπινες σχέσεις, και αν ναι σε τι ποσοστό και κατά
πόσο αυτό είναι υγιές και αν όχι γιατί. Επιπρόσθετα, παρουσιάζεται ο ρόλος που
μπορούν να έχουν τα ζώα στη ζωή των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Πόσο σημαντικό
είναι να υπάρχουν ζώα στις τάξεις, και να έρχονται τα παιδιά σε άμεση επαφή με τα
ζώα στη φύση. Επιπλέον, παρουσιάζεται πώς τα κατοικίδια ζώα έχουν πάρα πολύ
σημαντικό ρόλο στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και πώς κάποιες φορές
λειτουργούν ως μεταβατικά «αντικείμενα» στις μεταβατικές φάσεις και ηλικίες των
παιδιών. Τέλος, γίνεται λόγος για τον ρόλο των κατοικίδιων μέσα στην οικογένεια
γενικότερα. Αναφέρεται, πως, θα ήταν καλό τα παιδιά να διαχειρίζονται και να
συμπεριφέρονται κατά την απώλεια του κατοικίδιου ζώου τους, όπως επίσης γίνεται
λόγος και τον αντίκτυπο που έχει αυτό για τα ίδια. Στο ερευνητικό κομμάτι
παρουσιάζεται μια έρευνα με στόχο να διερευνηθεί ποια είναι τα αγαπημένα και μη
ζώα των παιδιών προσχολικής ηλικίας ενός νηπιαγωγείου της Φλώρινας και σε ποιους
παράγοντες οφείλεται η προτίμησή τους ή μη σε αυτά. Στην έρευνα συνολικά
συμμετείχαν 21 παιδιά εκ των οποίων 11 νήπια και 10 προνήπια. Στη συνέχεια, γίνεται
η σύγκριση της έρευνας αυτής με μία προγενέστερη οποία διενεργήθηκε
(Παραστατίδου, 2009). Η Παραστατίδου μελέτησε τις απόψεις 24 παιδιών (17 νήπια
και 7 προνήπια) από τρία διαφορετικά νηπιαγωγεία της Χαλκιδικής. Τα δεδομένα και
στις δύο περιπτώσεις, δηλαδή και στην προγενέστερη έρευνα και στην παρούσα
λήφθηκε με τη μορφή ομαδικών συνεντεύξεων αναλύθηκαν με τη μέθοδο της διαρκούς
σύγκρισης της. Η κοινή μεθοδολογία ήταν σκόπιμη και απέβλεπε στο να μελετηθεί η
τυχόν μεταβολή των αντιλήψεων των παιδιών προσχολικής ηλικίας 14 χρόνια μετά.
1
Σε αυτή την εργασία χρησιμοποιείται η έκφραση «άνθρωπος και ζώα» σε όλες της τις μορφές, παρ’
όλο που είναι γνωστό ότι αποτελεί έκφραση μιας σημαντικής παρανόησης ότι δηλαδή ο άνθρωπος
δεν εντάσσεται στο ζωικό βασίλεια. Δεν υιοθετήθηκε η σωστή έκφραση «άνθρωπος και άλλα ζώα»
αφ΄ ενός γιατί η αλλαγή θα δημιουργούσε σημαντικά ζητήματα στη σύνταξη, αλλά κυρίως γιατί
εξετάζεται η σχέση του ανθρώπου με το ζωικό βασίλειο.
Από την πιο πρόσφατη έρευνα προκύπτει πως τα ζώα στα οποία δείχνουν προτίμηση
ή μη τα παιδιά παραμένουν ίδια, αυτό που αλλάζει είναι ο λόγος που αγαπούν ή όχι ένα
ζώο, ενώ ακόμη φαίνεται να έχουν μια πιο ξεκάθαρη γνώμη για κάποιο ζώο.
______________________________________________________________________________
The aim of this study was to present the relationship between animals and humans2
. In
the theoretical part of the study, it is presented how much and how animals affect people
in their health, culture, work, and how important a role they can havr in the religion of
a people. Furthermore, the positive and negative effects that animals have on people's
health are presented, and the question is answered whether animals can replace human
relationships, and if so, in what proportion and to what extent this is healthy and if not,
why. In addition, the role that animals can play in the lives of preschool children is
presented. How important it is to have animals in classrooms, and for children to have
direct contact with animals in nature. In addition, it is shown how pets have a very
important role in children's socialization and how they sometimes act as transitional
“objects” in children's transitional phases and ages. Finally, the role of pets within the
family in general is discussed. It is mentioned, how, it would be good for children to
manage and behave during the loss of their pet, as well as the impact this has on them.
In the research part, a survey is presented to investigate which are the favorite and nonpreferred animals of the preschool children of a kindergarten in Florina and what factors
are responsible for their preference or not for them. A total of 21 children participated
in the survey, of which 11 toddlers and 10 preschoolers. In the following, this research
is compared with an earlier one that was conducted (Parastatidou, 2009). Parastatidou
studied the opinions of 24 children (17 toddlers and 7 preschoolers) from three different
kindergartens in Halkidiki. The data in both cases, i.e., in the previous research and in
the present one was obtained in the form of group interviews and were analyzed using
the method of continuous comparison. The common methodology was purposeful and
aimed at studying any change in the perceptions of preschool children 14 years later.
The most recent research shows that the animals to which children show preference or
not remain the same, what changes is the reason why they love or dislike an animal,
and they still seem to have a clearer opinion of an animal.
2
In this study the expression "human and animals" is used in all its forms, although it is known to be
an expression of a major misconception that human beings do not belong to the animal kingdom. The
correct expression 'human and other animals' has not been adopted, firstly because a change would
create significant issues of syntax, but mainly because the relationship between human beings and
the animal kingdom is being considered.