Καταγραφή και ενδυνάμωση στρατηγικών κατανόησης γραπτού λόγου μέσα από την προφορική εξωτερίκευση: μία πιλοτική εφαρμογή σε μαθήτριες/ές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Abstract
Η γλώσσα ως «καθρέφτης του νου» και προϊόν της ανθρώπινης σκέψης και νόησης,
αναδημιουργείται σε κάθε άτομο μέσω συνειδητών και ασυνείδητων διεργασιών,
εκούσια και ακούσια (Chomsky,1975 ˙Φραγκουδάκη, 1987). Κυρίαρχη θέση στην
κατάκτηση της γλώσσας κατέχουν και οι στρατηγικές γραπτού λόγου, δηλαδή το
σύνολο των ενεργειών που ακολουθεί ο/η μαθητής/τρια προκειμένου να επεξεργαστεί
και να κατανοήσει καλύτερα τον γραπτό λόγο. Πολλές στρατηγικές γίνονται
συνειδητά, άλλες ακολουθούνται υποσυνείδητα, αναμφισβήτητα ωστόσο μπορούν να
διδαχθούν άμεσα ή έμμεσα από τον/την εκπαιδευτικό με εμφανή και αξιοσημείωτα
αποτελέσματα σε μαθητές/τριες με ή χωρίς δυσκολίες, καθώς και σε μαθητές/τριες
που προέρχονται από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα.
Μέσα από την παρούσα εργασία, στόχος είναι η ανάδειξη της σημασίας της
διερεύνησης και ενίσχυσης των στρατηγικών γραπτού λόγου. Τα δεδομένα ανέδειξαν
πως οι εμπλεκόμενοι/ες μαθητές/τριες στη διαδικασία μπορούν να ενισχύσουν τη
χρήση στρατηγικών γραπτού λόγου στα πλαίσια της διδασκαλίας.
Για την επίτευξη των στόχων βασιστήκαμε στο εργαλείο της προφορικής
εξωτερίκευσης, σε ανασκοπικές συνεντεύξεις και στην παρατήρηση. Τα
αποτελέσματα κατέδειξαν πως οι στρατηγικές γραπτού λόγου και οι δεξιότητες
μπορούν να ενδυναμωθούν μέσα από τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος.
____________________________________________________________________________
Language, as a "mirror of the mind" and a product of human thought and intellect, is
recreated in each person through conscious and unconscious processes, voluntarily
and involuntarily (Chomsky, 1975; Fragoudaki, 1987). Writing strategies also play a
dominant role in language acquisition, that is, the set of actions that the student
follows in order to process and better comprehend written language. Many strategies
are done consciously, others are followed subconsciously, but undoubtedly they can
be taught directly or indirectly by the teacher with obvious and noticeable results to
students with or without difficulties, as well as to students from different linguistic
and cultural backgrounds.
Through this work, the aim is to highlight the importance of investigating and
strengthening written language strategies. The data showed that the students involved
in the process can strengthen the use of written language strategies in the context of
teaching.
To achieve the objectives we relied on the tool of verbal externalization, retrospective
interviews and observation. The results showed that writing strategies and skills can
be strengthened through the teaching of the language course.