Η οργανωσιακή κουλτούρα και η εργασιακή ικανοποίηση του εκπαιδευτικού ως προβλεπτικοί παράγοντες της αποτελεσματικότητας του σχολείου
Abstract
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη του φαινομένου της σχολικής
αποτελεσματικότητας μέσα από τους παράγοντες της οργανωσιακής κουλτούρας και
εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών.
Αρχικά, στο θεωρητικό μέρος, το θέμα προσεγγίζεται από βιβλιογραφικής σκοπιάς
με την εννοιολογική αποσαφήνιση των όρων .Στη συνέχεια καταγράφονται τα βασικά
θεωρητικά μοντέλα που εξηγούν την κάθε έννοια ξεχωριστά. Ακολούθως
αναφέρονται οι παράγοντες που οδηγούν στη διαμόρφωση της κάθε έννοιας. Τέλος,
υπογραμμίζεται η συμβολή της οργανωσιακής κουλτούρας και εργασιακής
ικανοποίησης στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων.
Στο ερευνητικό μέρος, παρουσιάζεται η έρευνα που διεξήχθη για την ανάδειξη της
φύσης της σχέσης των τριών παραγόντων. Η έρευνα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Αιτωλοακαρνανίας. Το δείγμα αποτελούν
159 εκπαιδευτικοί. Για τη συλλογή δεδομένων χρησιμοποιείται η μέθοδος του
ερωτηματολογίου.
Συμπερασματικά από τις αναλύσεις προέκυψε ότι οι απαντήσεις διαφέρουν
στατιστικά ανάλογα με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτηθέντων. Στα
περισσότερα σχολεία του νομού υπάρχει ένα είδος κουλτούρας που
αντικατοπτρίζεται σε ένα επικοινωνιακό και υποστηρικτικό κλίμα, οι περισσότεροι
δάσκαλοι είναι ικανοποιημένοι κυρίως με τη φύση της εργασίας, τις συναδελφικές
σχέσεις και το στυλ διοίκησης του διευθυντή, ενώ παράλληλα φανερή κατέστη η
ύπαρξη αιτιακής σχέσης μεταξύ οργανωσιακής κουλτούρας, εργασιακής
ικανοποίησης και σχολικής αποτελεσματικότητας.
__________________________________________________________________________
Purpose of the present study is to examine the influence that practices the
organizational culture and job satisfaction in the configuration of school effectiveness.
Initially, theoretical approach of the subject with the conceptual clarification of terms
is presented. Basic theoretical models that explain each concept separately are next,
but also the factors that lead to the formation of each concept. Finally, the
contribution of organizational culture and job satisfaction to the effectiveness of
school units is underlined.
In the research part, the survey conducted to highlight the nature of the three factors
relationship is presented. Research is aimed at primary education teachers in the
prefecture of Aitoloakarnania. The teachers supplemented questionnaires.
The results of the analysis showed that the answers differ statistically depending on
the demographic characteristics of the respondent. In most of the schools, there is a
kind of culture reflected in a communicative and supportive climate. Most of the
teachers are mainly satisfied with the nature of the work, the relationships between
staff and the leadership style. The relationship between organizational culture, job
satisfaction, and school effectiveness has also become apparent.