Νέες τάσεις και νέα προϊόντα στον κλάδο των τροφίμων και η στάση των καταναλωτών απέναντι σε αυτά
Abstract
Τα λειτουργικά τρόφιμα αποτελούν μια νέα διατροφική πραγματικότητα, η οποία συνεχώς βρίσκει έδαφος για να αναπτυχθεί. Ο λόγος αυτής της ανάπτυξης βασίζεται στην επιθυμία των καταναλωτών είτε να ενισχύσουν τον οργανισμό τους μέσω της διατροφής, είτε όταν επιθυμούν να προλάβουν ή να καθυστερήσουν ασθένειες αλλά και τις ανάγκες τους να προλαμβάνουν τις ασθένειες παρά να τις θεραπεύουν. Από την αντίπερα όχθη, έντονος λόγος γίνεται και για τους καταναλωτές, οι οποίοι παρουσιάζουν δυσπιστία προς τα νέα προϊόντα της αγοράς, οδηγώντας στην ανάπτυξη του φαινομένου της νεοφοβίας. Ένα λειτουργικό τρόφιμο μπορεί να είναι ένα φυσικό τρόφιμο ή ένα τρόφιμο που περιέχει ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα συστατικά, τα οποία έχουν λειτουργική επίδραση στην υγεία και την ευημερία του καταναλωτή. Αυτό το συστατικό μπορεί να προστεθεί, να αφαιρεθεί ή να ενισχυθεί ή να τροποποιηθεί φυσικά σε ένα τρόφιμο, για να παρέχει οφέλη για την υγεία, για την ρύθμιση μεταβολικών διεργασιών, την άμυνα έναντι του οξειδωτικού στρες, την καρδιαγγειακή και γαστρεντερική φυσιολογία, την γνωστική και νοητική απόδοση, την σωματική απόδοση και φυσική κατάσταση. Η Ιαπωνία, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη εμφανίζουν το υψηλό-τερο ποσοστό καταναλωτών λειτουργικών τροφίμων. Το φύλο, η ηλικία, η εκπαίδευση και η κατάσταση της υγείας αποτελούν προγνωστικούς παράγοντες της λειτουργικής κατανάλωσης τροφίμων. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση της τρέχουσας επιστημονικής γνώσης σχετικά με τον ορισμό «λειτουργικά τρόφιμα», τον τρόπο με τον οποίο αυτά, οδηγούν σε κάποιο όφελος στην υγεία των καταναλωτών και επομένως στους αντίστοιχους ισχυρισμούς υγείας, αλλά και την παρακολούθηση και συμφωνία των σύγχρονων καταναλωτών απέναντι στα συγκεκριμένα προϊόντα. Το σημαντικό εύρημα της παρούσας εργασίας, φανερώνει πως στην σημερινή εποχή, οι ενημερωμένοι καταναλωτές επιδεικνύουν ένα σημαντικό επίπεδο αποδοχής και ένταξης στην καθημερινότητα των καινοτόμων τροφίμων τα οποία προ-έρχονται από απόβλητα βιομηχανιών.
Functional foods are a new nutritional reality, which is constantly finding ground to develop. The reason for this development is based on the desire of consumers to either strengthen their body through nutrition, or when they wish to prevent or delay diseas-es and also their need to prevent diseases, rather than to cure them. On the other hand, controversial attitude takes place when consumers show mistrust towards new prod-ucts on the market, leading to the development of the phenomenon of neophobia. A functional food can be a natural food or a food containing one or more specific ingredients, which have a functional effect on the health and well-being of the consumer. This ingredient can be added, removed, or enhanced or physically modified in a food to provide health benefits, regulating metabolic processes, defense against oxidative stress, cardiovascular and gastrointestinal physiology, cognition and mental perfor-mance, physical performance and fitness. Japan, the United States and Europe show the highest percentage of functional food consumers. Gender, age, education level and health status, are predictors of functional food consumption. The aim of this paper is to review the literature on the current scientific knowledge regarding the definition of "functional foods", how they lead to some benefit to the health of consumers and therefore to the corresponding health claims, but also the monitoring and agreement . of modern consumers towards the specific products. The important finding of this work shows that nowadays, informed consumers demonstrate a significant level of acceptance and inclusion in their everyday life of innovative foods that come from industrial waste.