Ανάλυση λόγου σε παιδικά παραμύθια: Η περίπτωση του ρόλου του γουρουνιού και του λύκου
Abstract
Η παρούσα εργασία αποτελεί τη μελέτη τριών παιδικών παραμυθιών με την παρουσία
συγκεκριμένων ζώων, όπως ο λύκος και το γουρούνι, χρησιμοποιώντας εργαλεία της κριτικής
ανάλυσης λόγου. Συγκεκριμένα, επιχειρείται η ανάλυση των παραμυθιών υπό το πρίσμα του
αφηγηματικού κανόνα του Labov και της πολυτροπικής ανάλυσης κειμένων. Ως στόχος της
έρευνας τίθεται η παρατήρηση της βασικής εικόνας των ηρώων και η εξέλιξή τους ανάλογα με
τον εκάστοτε συγγραφικό συρμό. Οι συγγραφείς, δηλαδή, με το πέρασμα των χρόνων, έχουν
αποδώσει αυτούς τους ρόλους με διάφορες εκδοχές, γεγονός που όπως παρατηρείται
εξελίσσεται ομαλά και μεθοδικά. Πριν από την ερευνητική διαδικασία, πραγματοποιείται μια
βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφορικά με την κριτική ανάλυση λόγου και, συγκεκριμένα, τα
εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς και με βασικούς θεματικούς άξονες της παιδικής
λογοτεχνίας, όπως είναι το ιστορικό της πλαίσιο άλλα και ο κλάδος των κλασικών
παραμυθιών. Ακολουθεί το στάδιο της διερεύνησης, όπου παρουσιάζονται αναλυτικά τα
ευρήματα και οι παρατηρήσεις σε σχέση με το μελετώμενο συγγραφικό δείγμα. _____________________________________________________________________________________________________________________This work is the study of three children’s fairytales with the presence of specific animals, such
us the wolf and the pig, using tools of critical discourse analysis. Specifically, the fairytales’
analysis is attempted in the light of Labov’s narrative canon and multimodal text analysis. The
aim of the research is to observe the basic image of the heroes and their evolution according to
the respective authorship. Over the years, authors have performed these roles in various
versions, a fact that is seen to be evolved smoothly and methodically. Prior to the research
process, a bibliographic analysis was initiated regarding critical discourse analysis and,
particularly, the tools that were used, as well as some key thematic axes of children’s literature,
such us the historical context and the branch of classic fairytales. This is followed by the
investigation stage, where the findings and observations are presented in detail in relation to
the studied writing sample.