Δημιουργική Γραφή και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ψηφιακή Γραφή Παραμυθιού με Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας
Abstract
H δημιουργική γραφή παρέχει πολλαπλά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη των παιδιών που
σχετίζονται με την γνωστική, συναισθηματική, κοινωνική ολοκλήρωση και εξέλιξη του ατόμου.
Στην παρούσα εργασία διερευνάται ο συνδυασμός της δημιουργικής γραφής και της
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία, με δημιουργία παιδικού παραμυθιού για
την ανακύκλωση, οπτικοποίηση της αφήγησης και ψηφιοποίησή του παραμυθιού μέσω βίντεο.
Για την εκπόνηση της εργασίας αυτής αξιοποιήθηκε η μέθοδος της βιβλιογραφικής ανασκόπησης
ενώ στο ερευνητικό μέρος παρουσιάζεται, αναλύεται και αξιολογείται η διαδικασία της
πρακτικής άσκησης, κατά την οποία εφαρμόστηκαν οι σχετικές δραστηριότητες σε ΚΔΑΠ. Μέσω
της μελέτης της βιβλιογραφίας αναδείχθηκαν τα οφέλη της δημιουργικής γραφής και η σημασία
της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ενώ στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης παρουσιάστηκε ένα
σενάριο διδασκαλίας που συνδυάζει αυτά τα στοιχεία, με την πρακτική εφαρμογή και τον πιθανό
αντίκτυπο στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Μέσα από τη δημιουργία ενός παραμυθιού για την
ανακύκλωση, τα παιδιά αναπτύσσουν δημιουργικότητα και περιβαλλοντική συνείδηση. Η
διαδικασία ψηφιοποίησης ενισχύει τον τεχνολογικό αλφαβητισμό. Η προσέγγιση αυτή προάγει
την ολιστική μάθηση, ενδυναμώνοντας τα παιδιά να γίνουν περιβαλλοντικά υπεύθυνοι πολίτες.
Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία αυτής της ολοκληρωμένης προσέγγισης για την
καλλιέργεια της φαντασίας, της αφήγησης ιστοριών και της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης
των μικρών μαθητών.
________________________________________________________________________________________________________________________Creative writing provides multiple benefits for children's development related to cognitive, emotional, social integration and personal growth. This paper explores the combination of creative writing and environmental education in preschool, with the creation of a children's story about recycling, visualization of the narrative and digitization of the story through video. For the preparation of this thesis, the method of literature review was used, while the research part presents, analyzes and evaluates the process of practical training, during which the relevant activities were implemented in creative employment centers for children. Through the study of the literature, the benefits of creative writing and the importance of environmental education were highlighted, while in the context of the practical exercise, a teaching scenario was presented that combines these elements, with practical application and possible impact on preschool children. By creating a story about recycling, children develop creativity and environmental awareness. The digitisation process enhances technological literacy. This approach promotes holistic learning, empowering children to become environmentally responsible citizens. The findings underline the importance of this integrated approach for fostering imagination, storytelling and environmental awareness among young learners.