Διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από δραστηριότητες φιλαναγνωσίας και συμπερίληψης
Abstract
Η διδασκαλία των συγκρουσιακών ή τραυματικών γεγονότων, ανέκαθεν ήταν
δύσκολη για τους/τις εκπαιδευτικούς, οι οποίοι/ες θα έπρεπε να τη διαχειριστούν με
κατάλληλο τρόπο και συγχρόνως να μην αφήσουν τις δικές τους πιθανές
προκαταλήψεις ή λανθασμένες αντιλήψεις να επηρεάσουν την προσπάθεια που
κάνουν. Σε αυτά τα πλαίσια μπορεί να ενταχθεί και η διδακτική προσέγγιση του
Ολοκαυτώματος. Μέσα από τη συγκεκριμένη έρευνα απώτερος στόχος ήταν να
αξιοποιηθεί η φιλαναγνωσία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για να μπορέσουν τα
παιδιά να αξιοποιήσουν γνώσεις σχετικά με το Ολοκαύτωμα. Γι’ αυτόν τον λόγο
επιλέχθηκαν μαθητές και μαθήτριες που φοιτούσαν στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του
Δημοτικού Σχολείου. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με τη χρήση ερωτηματολογίων, που
περιλάμβαναν ερωτήσεις ανοικτού τύπου. Μετά τη συγκέντρωση των δεδομένων,
αυτά υπέστησαν θεματική ανάλυση και προέκυψαν τα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τα
ίδια, φάνηκε ότι η φιλαναγνωσία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά, αφενός, να
συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες που γίνονται, κρατώντας σταθερό το
ενδιαφέρον τους κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και, αφετέρου, να κάνει πολύ
ευκολότερη την κατάκτηση των γνώσεων σχετικά με το Ολοκαύτωμα. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Teaching about conflict or traumatic events has always been difficult for teachers,
who should manage it in an appropriate way while not letting their own possible
biases or misconceptions influence their efforts. The Holocaust also belongs to these
contexts. Through this specific research, the ultimate goal was to utilize the love of
reading in Primary Education to enable children to integrate knowledge about the
Holocaust. For this reason, male and female students studying in the 3rd, 4th, 5th and
6th grades of elementary school were selected. Data were collected using
questionnaires, which included open-ended questions. After gathering the data, they
underwent a thematic analysis and the results emerged. According to them, it
appeared that the love of reading can help children on the one hand to participate in
all the activities that take place, keeping their interest constant during the teaching and
on the other hand to make it much easier to acquire knowledge about the Holocaust.