Οι Εκθέσεις των Επιθεωρητών Λάρισας για την εκπαιδευτική κατάσταση στην περιοχή την περίοδο 1939-1946:Τα κριτήρια που χρησιμοποιούν
Abstract
Η παρούσα έρευνα στοχεύει στην διερεύνηση των κριτηρίων που
χρησιμοποιούν oι επιθεωρητές εκπαίδευσης στην Εκπαιδευτική Περιφέρεια
της Λάρισας την χρονική περίοδο 1939-1946. Και πως αυτά τα κριτήρια
διαμορφώνονται με βάση τα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα που
διαδραματίζονται την περίοδο που αναλύουμε. Η περίοδος αυτή για την
Ελλάδα είναι εξαιρετικά δύσκολη αν αναλογιστούμε ότι βιώνει την δικτατορία
τον πόλεμο και την κατοχή .
Ο θεσμός του επιθεωρητή είναι ο κατάλληλος για να παρατηρήσουμε πως
αυτές οι αλλαγές βιώνονται από το εκπαιδευτικό σύστημα και τους
εκπαιδευτικούς .Μέσα από τις εκθέσεις των επιθεωρητών καταγράφεται μέρος
της κοινωνικής ζωής των ανθρώπων δεδομένα με εξαιρετική σημασία για να
μπορέσουμε να κατανοήσουμε το κλίμα της εποχής.
Ωστόσο η προσοχή μας στέκεται στις διάφορες ανά χρονική περίοδο αλλαγές
που πολλές φορές είναι επιτακτικές, από την εκάστοτε κυβέρνηση ή πολίτευμα
διαμορφώνοντας ανάλογα τα κριτήρια υπηρεσιακής ικανότητας των
εκπαιδευτικών που χρησιμοποιούν οι επιθεωρητές. Έτσι μπορεί κανείς να
προσδιορίσει την μεγάλη σημασία του θεσμού του επιθεωρητή, αλλά και το
γεγονός ότι ο θεσμός του επιθεωρητή συχνά χρησιμοποιούνταν για να ασκηθεί
πίεση στους εκπαιδευτικούς.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας λοιπόν και στην προσπάθεια μας να
καταγράψουμε τα κριτήρια των επιθεωρητών εκπαίδευσης και το πως κάθε
φορά αυτά επηρεάζονται ,ήταν αναγκαίο πρώτα να γίνει μια εκτενής έρευνα
για να οριστεί το πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της εποχής. Στη συνέχεια με
μελέτη της υπάρχουσας νομοθεσίας μπορέσαμε να προσδιορίσουμε το θεσμό
του επιθεωρητή. Τέλος η έρευνα μας στηρίχτηκε στις εκθέσεις των
διδασκαλείων και των διδασκάλων των επιθεωρητών εκπαίδευσης ,που
φυλάσσονται στα αρχεία στα ΓΑΚ της Λάρισας από τα οποία αντλήσαμε και
το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών για τη σύνθεση της .
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________ The present research aims to investigate the criteria used by the inspectors of education in the Educational Region of Larissa in the period 1939-1946 and how these
criteria are shaped by the socio-political events taking place in the period under
analysis. This period for Greece is extremely difficult if we consider what is
happening with the dictatorship, the war and the occupation .
The institution of the inspector is well suited to observe how these changes are
experienced by the educational system and teachers .Through the inspectors' reports,
part of people's social life is recorded, data of extreme importance in order to
understand the climate of the time.
However, our attention stands on the various changes from time to time which are
often mandated by the government or polity of the day, that is, they shape the criteria
for the service competency of teachers that the inspectors used to use.Thus, one can
identify the great importance of the institution of the inspector, but also the fact that
the institution of the inspector was often used to put pressure on teachers.
Therefore, during the research and in our attempt to document the criteria of education
inspectors and how each time they are affected ,it was first necessary to conduct an
extensive research to define the political and social context of the time. Then, by
studying the existing legislation we were able to identify the institution of the
inspector. Finally, our research was based on the reports of the schools and teachers,
the inspectors of education kept in the archives at the GSR of Larissa from which we
obtained most of the information for its composition.