Προσθετικές ή πολλαπλασιαστικές σχέσεις; Διερεύνηση των επιλογών μαθητών του Δημοτικού
Abstract
Η παρούσα εργασία αφορά την προτίμηση των μαθητών ανάμεσα σε πολλαπλασιαστικές και προσθετικές σχέσεις. Έρευνες αναδεικνύουν ότι η προτίμηση μπορεί να συνδέεται με σφάλματα που κάνουν οι μαθητές κατά την επίλυση λεκτικών προβλημάτων. Η εργασία αυτή προσφέρει νέα δεδομένα από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ενισχύοντας έτσι τη διεθνή έρευνα σε αυτό το πεδίο. Στόχος της είναι να μελετήσει σε ποιο βαθμό μαθητές της Στ’ τάξης Δημοτικού προτιμούν προσθετικές ή πολλαπλασιαστικές σχέσεις όταν έρχονται αντιμέτωποι με ανοιχτού τύπου έργα. Επίσης, στοχεύει να διαπιστώσει αν η προτίμηση αυτή σχετίζεται με σφάλματα στην επιλογή της κατάλληλης στρατηγικής (προσθετικής ή πολλαπλασιαστικής) που τυχόν κάνουν οι μαθητές όταν λύνουν λεκτικά προβλήματα αναλογίας ή ψευδοαναλογίας (προσθετικά). Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 60 μαθητές της ΣΤ' τάξης δημοτικών σχολείων. Η ερευνητική προσέγγιση είναι ποσοτική, χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγια πολλαπλής επιλογής. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι συμμετέχοντες έχουν προτίμηση, η οποία είναι κυρίως προσθετική. Το είδος των λόγων που σχηματίζουν οι αριθμοί (ακέραιοι, μη ακέραιοι λόγοι) επηρεάζει τις επιλογές τους, αλλά αυτό εξαρτάται και από τα χαρακτηριστικά του κάθε έργου. Τέλος, η προτίμηση φαίνεται να επηρεάζει την επίλυση των λεκτικών προβλημάτων. Συγκεκριμένα η προσθετική προτίμηση σχετίζεται με προσθετικά σφάλματα στα πολλαπλασιαστικά προβλήματα και το αντίθετο, αν και για το δεύτερο δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία.
________________________________________________________________________________ This study investigates students' preference between multiplicative and additive relations and its connection to errors made by students when solving word problems. The research provides new insights from the Greek educational system, contributing to the international body of research in this field. Its primary objective is to examine the extent to which sixth-grade students prefer additive or multiplicative relations when faced with open-ended problems. Furthermore, it aims to determine whether this preference correlates with errors in choosing the appropriate strategy (additive or multiplicative) when solving proportional and pseudo-proportional (additive) word problems. The study sample consists of 60 sixth-grade students from primary schools. The research approach is quantitative, and data were collected via multiple-choice questionnaires. The results reveal that the majority of the participants have an additive preference. The type of numbers involved (integer or non-integer ratios) influences their choices, but this also depends on the characteristics of each task. Finally, the preference seems to impact the solving of word problems, specifically, additive preference is associated with additive errors in multiplicative problems and vice versa, although there is insufficient data for the latter.