Όψεις των μοντέλων και της μοντελοποίησης στη διδασκαλία και μάθηση των Φυσικών Επιστημών: διερεύνηση αντιλήψεων μελλοντικών εκπαιδευτικών για τα μοντέλα στις Φυσικές Επιστήμες
Abstract
Ο ρόλος των μοντέλων και της μοντελοποίησης στις Φυσικές Επιστήμες είναι πολύ σημαντικός καθώς η ορθή χρήση τους και η ανάπτυξη ικανοτήτων μοντελοποίησης αποτελεί βασικό στόχο στην εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών. Στην παρούσα εργασία περιγράφονται οι όψεις των μοντέλων και της μοντελοποίησης όπως συναντώνται στη διεθνή βιβλιογραφία και παρατηρείται πως η χρήση των μοντέλων και η ανάπτυξη ικανοτήτων μοντελοποίησης των μαθητών επηρεάζεται από την εμπειρία και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τα μοντέλα. Για αυτό το λόγο, διερευνώνται οι αντιλήψεις 15 μελλοντικών εκπαιδευτικών, εν ενεργεία φοιτητών των τμημάτων Νηπιαγωγών, Δημοτικής Εκπαίδευσης και Φυσικής, με τη μέθοδο των ημιδομημένων συνεντεύξεων. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι περισσότεροι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί του δείγματος αναγνωρίζουν ελάχιστα τους συμβολικούς τύπους και τους προφορικούς κανόνες ως επιστημονικά μοντέλα, ενώ αναγνωρίζουν ως μοντέλα τα απτά αντικείμενα ή τις προσομοιώσεις. Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω εκπαίδευση και υποστήριξη των μελλοντικών εκπαιδευτικών στην κατανόηση και τη χρήση μοντέλων ώστε να ενισχυθεί η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.______________________________________________________________________________________________________________The role of models and modeling in science is very important as their proper use, as well as the development of modeling skills, is a key goal in Science Education. In this study, the aspects of models and modeling as found in the international literature are described and it is observed that the use of models and the development of students' modeling skills is influenced by the teachers’ experience and perceptions regarding models. For this reason, the perceptions of 15 pre-service teachers, current students of the departments of Nursery School, Department of Primary Education and Physics Department, are investigated using the method of semi-structured interviews. The results show that most pre-service teachers rarely recognize symbolic formulas and verbal rules as scientific models, while they recognize tangible objects or simulations as models. The research highlights the need for further training and support of future teachers in understanding and using models to enhance science teaching.