Η καλλιέργεια της αραχίδας στην Ελλάδα - προβλήματα και προοπτικές
Abstract
Στις μέρες μας ο πρωτογενής τομέας παραγωγής χαρακτηρίζεται και περιτριγυρίζεται από μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον και κυρίως για το παρόν, καθώς δεν είναι άμεσα επικερδής για τον εκάστοτε παραγωγό. Το εποχιακό εισόδημα, οι περιβαλλοντικές συνεχείς αλλαγές και η δυσκολία που εμφανίζει η παραγωγή αγαθών είναι το κύριο σημείο που εμποδίζει την κοινωνία και τον άνθρωπο να ασχοληθεί. Έτσι, πλέον πρέπει να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη και να ανακαλύψουμε προοπτικές καλλιέργειας και διεθνείς πρακτικές εμπορευματοποίησης ώστε τα οφέλη να υπερέχουν και η παραγωγή να αναζωπυρωθεί από το ίδιο το προϊόν . Ένα τέτοιο προϊόν μπορεί να είναι η αραχίδα.
Η καλή ελληνική γη καθώς και το μεράκι το αγροτών ώστε να κάνουν την παραγωγή τους πιο ποιοτική έχει κάνει την ελληνική αραχίδα περιζήτητη. Η διεθνής ζήτηση έστρεψε το ενδιαφέρον των παραγωγών στην αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων με σκοπό να μπουν στο εμπόριο για να καλύψουν τόσο τις εγχώριες όσο και τις παγκόσμιες ανάγκες. Απώτερος στόχος την ενέργειας αυτής είναι η μείωση εισαγωγών και ανάδειξη του παραγόμενου προϊόντος με ανταγωνιστές όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Βουλγαρία και η Νιγηρία που πρωταγωνιστούν και αποτελούν τις μεγαλύτερες παραγωγικές δυνάμεις στην καλλιέργεια της αραχίδας.
Η ολοκληρωμένη διαχείριση που αναζητά ένας παραγωγός για το προϊόν του εμφανίζεται διακριτά στην αραχίδα. Η αναγνώριση της μεσογειακής διατροφής ανά τον κόσμο δεν είναι μυστικό και πλέον τα πλήρη βιομηχανοποιημένα τρόφιμα απορρίπτονται από τις διατροφικές συνήθειες του ανθρώπου. Η ανοδική πορεία κατανάλωσης ξηρών καρπών εντατικοποιείται παγκοσμίως ως αποτέλεσμα η διάκριση της αραχίδας, γεγονός που κάνει την παρούσα πτυχιακή εργασία κίνητρο για πολλούς να γνωρίσουν καλύτερα την καλλιέργειά της σαν φυτό καθώς και την μεταποίησή της όχι μόνο ως ξηρό καρπό που γνωρίζουμε στην χώρα μας, αράπικο φιστίκι, αλλά και ως έλαιο, πάστα ακόμα και ως ζωοτροφή η οποία είναι πλούσια διατροφικά.
Nowadays the primary production sector is characterized and surrounded by great uncertainty for the future and especially for the present, as it is not immediately profitable for the producer. The seasonal income, the constant environmental changes and the difficulty of producing goods are the main factors that prevent society and people from getting involved. Thus, it is now necessary to develop critical thinking and to discover cultivation prospects and international commercialisation practices so that the benefits outweigh the benefits and production is revitalised by the product itself. One such product could be groundnuts.
The good Greek land and the passion of the farmers to make their production more qualitative has made the Greek groundnut sought after. The international demand has turned the interest of the producers to increase the cultivated areas in order to enter the market to meet both domestic and global needs. The ultimate objective of this action is to reduce imports and promote the product produced with competitors such as China, USA, Australia, Bulgaria and Nigeria being the leading and major producing powers in groundnut cultivation.
The integrated management that a producer seeks for his product is distinctly displayed in groundnut. The recognition of the Mediterranean diet around the world is no secret and nowadays fully processed foods are being rejected from people's eating habits. The upward trend of consumption of nuts is intensifying worldwide as a result of the distinction of groundnut, which makes this thesis a motivation for many to know better its cultivation as a plant as well as it’s processing not only as a nut that we know in our country, groundnut, but also as an oil, paste and even as animal feed which is nutritionally rich.