Ψυχογραφικά χαρακτηριστικά και αγοραστική συμπεριφορά των εφήβων
Abstract
Η αγοραστική συμπεριφορά των εφήβων αποτελεί ένα σύνηθες πεδίο έρευνας σε διεθνές επίπεδο. Προσφάτως, γεννήθηκε το ερώτημα σχετικά με την επίδραση των κοινωνικό – δημογραφικών στοιχείων στην προαναφερθείσα διαδικασία, όπως και η επίδραση των social media, που έχουν εισχωρήσει σε βάθος πια στην ζωή μας. Με σκοπό την διαπίστωση των επιδράσεων στην κατανάλωση προϊόντων από εφήβους, προτάθηκαν τρεις ερευνητικές υποθέσεις. Επηρεάζουν τα κοινωνικό – δημογραφικά χαρακτηριστικά την αγοραστική συμπεριφορά των εφήβων; Η χρήση κοινωνικών δικτύων και η αλληλεπίδραση με influencers, οδηγεί στην αγορά προϊόντων, που ικανοποιούν τους εφήβους; Ποιος είναι ο βαθμός επιρροής των φίλων τις αποφάσεις αγορών των εφήβων σε προϊόντα, που τους ικανοποιούν περισσότερο από τους influencers; Για να είναι εφικτή η απάντηση αυτών των ερωτημάτων, δομήθηκε η συγκεκριμένη έρευνα ποσοτικού χαρακτήρα, με την βοήθεια της οποίας συλλέχθηκαν δεδομένα μιας δειγματοληψίας των 500 εφήβων από ποικίλα Ελληνικά σχολεία. Η συλλογή πραγματοποιήθηκε με την αρωγή ενός ερωτηματολογίου ηλεκτρονικής μορφής. Η ανάδειξη των αποτελεσμάτων οδηγεί στο συμπέρασμα πως τα περισσότερα κοινωνικό – δημογραφικά χαρακτηριστικά τείνουν να επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά των εφήβων, με τον τόπο διαμονής να πρωτοστατεί. Ακόμη, φαίνεται πως η πλειονότητα των εφήβων αξιοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα, αλληλοεπιδρά με influencers και πραγματοποιεί αγορές μέσω αυτών, που τους ικανοποιούν σε μέτριο βαθμό. Τέλος, φαίνεται οι φίλοι να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την κατανάλωση, με αγορές όμως που ικανοποιούν περισσότερο από τις αντίστοιχες που προτάθηκαν από influencers. -------------------------------------------------------The purchasing behavior of adolescents constitutes a common field of research on an international level. Recently, there has been an inquiry into the impact of socio-demographic factors on the aforementioned process, as well as the influence of social media, which have deeply penetrated our lives. In order to ascertain the effects on the consumption of products by adolescents, three research hypotheses were proposed. Do socio-demographic characteristics influence the purchasing behavior of adolescents? Does the use of social networks and interaction with influencers lead to the purchase of products that satisfy adolescents? What is the degree of influence of friends on adolescents' purchasing decisions compared to influencers? To answer these questions, a quantitative research study was structured, collecting data from a sample of 500 adolescents from various Greek schools. The data collection was conducted through an electronic questionnaire. The results indicate that most socio-demographic characteristics tend to influence the purchasing behavior of adolescents, with the place of residence taking the lead. Furthermore, it seems that the majority of adolescents utilize social networks, interact with influencers, and make purchases through them to a moderate extent. Lastly, friends appear to significantly influence consumption, but purchases that satisfy adolescents more are influenced by friends compared to those suggested by influencers.