Απόψεις των εκπαιδευτικών για την σχολική πορεία των Ρομά μαθητών
Abstract
Στην πολυπολιτισμική ελληνική κοινωνία το ζήτημα της εκπαίδευσης των Ρομά είναι πάντα
ένα επίκαιρο ζήτημα. Τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό πλαίσιο έχει υλοποιηθεί ένας
σημαντικός αριθμός προγραμμάτων για την ένταξη των Ρομά μαθητών στο σχολείο. Η
εκπαίδευση τους όμως, αποτελεί ένα δύσκολο έργο καθώς σημειώνονται συνεχώς υψηλά
ποσοστά σχολικής αποτυχίας και μαθητικής διαρροής. Ο σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας
ήταν να αναδειχθούν οι απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με την
σχολική πορεία των Ρομά μαθητών. Η εργασία αποτελείται από δυο μέρη : α) το θεωρητικό
πλαίσιο στο οποίο γίνεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση του θέματος της εκπαίδευσης των
Ρομά μαθητών και β) το ερευνητικό μέρος στο οποίο παρουσιάζεται η ποιοτική έρευνα που
πραγματοποιήθηκε η οποία αποτελεί μελέτη περίπτωσης και έλαβε χώρα στο 2ο Δημοτικό
Σχολείο Πτολεμαΐδας, ένα σχολείο στο οποίο κάθε χρόνο φοιτούν μαθητές Ρομά μιας και στην
συγκεκριμένη πόλη διαβιούν εδώ και αρκετά χρόνια κάτοικοι Ρομά. Η έρευνα
πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου με το δείγμα της να
αποτελείται από 15 εν ενεργεία εκπαιδευτικούς τόσο γενικής εκπαίδευσης όσο και
εκπαιδευτικούς μαθημάτων ειδικοτήτων. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τα αίτια της
σχολικής διαρροής, τις ιδέες των εκπαιδευτικών για την μείωση του φαινομένου καθώς και
πρακτικές που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί για την εκπαίδευση των μαθητών Ρομά .______________________________________________________In the multicultural Greek society, the issue of Roma education is always a topical issue. A
significant number of programs for the integration of Roma pupils in Schools have been
implemented both in Greek and European contexts. However, the education process is a
difficult task as there are consistently high rates of school failure and dropout. The purpose of
this study was to highlight the views of primary school teachers regarding the school progress
of Roma students. The paper consists of two parts: a) the theoretical framework regarding the
education of Roma students, and b) the research part. The qualitative research that conducted
is a case study and took place at the 2nd Primary School of Ptolemaida, a school where Roma
students attend every year, as Roma residents have been living in the city for several years. The
survey was conducted between January and February, with a sample of 15 active teachers of
both general education and specialization courses. The results of the survey revealed the causes
of school dropout, teachers’ ideas for reducing this phenomenon and the practices that teachers
apply for the education of Roma students.