Ο ρόλος της σχολικής ηγεσίας στην ενίσχυση της επαγγελματικής ευημερίας των εκπαιδευτικών
Abstract
Οι διευθυντές δύνανται να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη και στην βελτίωση
της σχολικής μονάδας. Στο χώρο της εκπαίδευσης ο διευθυντής αποτελεί σημαντικό
παράγοντα της ευημερίας, της επαγγελματικής ικανοποίησης και της καταπολέμησης του
επαγγελματικού άγχους των εκπαιδευτικών. Η σχολική ευημερία των εκπαιδευτικών είναι
κεφαλαιώδους σημασίας τόσο για τους ίδιους όσο και για τους μαθητές τους. Η έννοια
«επαγγελματική ευημερία» των εκπαιδευτικών αντιστοιχεί στην θετική αξιολόγηση ποικίλων
όψεων, είτε εργασιακών είτε όχι, του επαγγέλματος ενός ατόμου. Γι' αυτό το λόγο καθοριστικό
παράγοντα αποτελούν τα διαφορετικά στιλ ηγεσίας τα οποία προωθούν την επαγγελματική
ευημερία των εκπαιδευτικών.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τον όρο επαγγελματική ευημερία των
εκπαιδευτικών και τις διαστάσεις του, μιας και είναι θέμα στο οποίο έχει δοθεί ιδιαίτερη
προσοχή από το εκπαιδευτικό σύστημα. Γι' αυτό το λόγο κρίνεται απαραίτητη η μελέτη του
θέματος σκοπεύοντας να διαλευκάνει τις πτυχές εκείνες που επηρεάζουν θετικά την
επαγγελματική ευημερία των εκπαιδευτικών. Ως προς αυτό, η παρούσα εργασία αναλύει τα
διαφορετικά στυλ ηγεσίας και τα χαρακτηριστικά των διευθυντών τα οποία επηρεάζουν την
επαγγελματική ευημερία. Ακόμη κάνει αναφορά στην επιρροή που ασκούν και τα προσωπικά
χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών καθώς και το σχολικό κλίμα. ___________________________________________________________Principals have a crucial role to play in the development and improvement of the school unit.
In the field of education, the school principal is an important factor in the well-being and job
satisfaction, combating professional stress of teachers. In the field of education, the shcool
well-being of teachers is of paramount importance both for themselves and for their students.
The concept of "job well-being" of teachers corresponds to the positive evaluation of various
aspects, whether they work or not, of a person's profession. This is why different leadership
styles that promote teachers' professional well-being are decisive.
The purpose of this paper is to investigate the term job well-being of teachers and its
dimensions, since it is a topic that has been given special attention by the educational system.
For this reason, it is necessary to study the issue in order to clarify those aspects that positively
affect the professional well-being of teachers. Regarding this, this paper analyzes the different
leadership styles and characteristics of managers that affect professional well-being. The paper
refers to the personal characteristics of teachers and the school climate as well, since they have
a similar influence.