Ανακυκλώσιμα υλικά στην εκπαίδευση, η χρήση και η παιδαγωγική αξιοποίησή τους
Abstract
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια βιβλιογραφική ανασκόπηση και καταγραφή
των δημιουργικών φάσεων κατασκευών.
Στο πρώτο Κεφάλαιο γίνεται μία εισαγωγή στο υπό πραγμάτευση θέμα,
αναλύεται το Πως το ανακυκλώσιμο υλικό μπορεί να αποτελέσει μέσο έκφρασης και
καλλιτεχνικής αξιοποίησης στο δημοτικό και δίνεται ο βασικός, οι γενικοί και οι
ειδικότεροι στόχοι της εργασίας.
Στη συνέχεια, αναφέρεται το Τι είναι ανακύκλωση, τους λόγους που την
επιβάλλουν, αναλύεται η διαδικασία της ανακύκλωσης – κύκλος και τα ανακυκλώσιμα
υλικά διεξοδικά.
Παρακάτω, περιγράφονται τα καλλιτεχνικά κινήματα που αναπτύχθηκαν με την
χρήση των ανακυκλώσιμων υλικών με παραδείγματα και αναφέρονται δέκα (10) από
τους πιο διάσημους καλλιτέχνες που αναδείχθηκαν με τη χρήση ανακυκλώσιμων
υλικών.
Έπειτα, η εργασία εξειδικεύεται στην ανακύκλωση βιομηχανικών υλικών στην
εκπαίδευση, όπου γίνεται μία εισαγωγή στο θέμα, αναφέρονται τα κατάλληλα υλικά
που μπορούν να ανακυκλώσουν οι μαθητές μεταμορφώνοντάς τα, σε εκπαιδευτικά
εργαλεία και εξηγείται για ποιον λόγο πρέπει να γίνεται αυτή η μεταποίηση των υλικών.
Στο δεύτερο Κεφάλαιο περιγράφονται τα υλικά και τα στάδια κάποιων
προτεινόμενων κατασκευών – διδακτικών προτάσεων μου, στα πλαίσια των
μαθημάτων μαθήματα «Τέχνες και χειροτεχνίες», «Κατασκευή και μεταποίηση υλικών»,
«Διδακτική των Εικαστικών» και «Παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού», υπό την επίβλεψη
του Κου Ταμουτσέλη Νικόλαου, ΕΔΙΠ της «Διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών και
των Μαθημάτων Τέχνης στα «Εικαστικά Εργαστήρια» και προτείνονται τρόποι
παιδαγωγικής αξιοποίησής τους. Οι προτάσεις είναι δημιουργίες και έχουν
κατασκευαστεί κυρίως από ανακυκλώσιμα υλικά, τα οποία έχουν χαμηλό κόστος με
πολύ χαμηλή επικινδυνότητα και είναι κατάλληλες σε μία με δύο διδακτικές ώρες του
Αναλυτικού σχολικού προγράμματος για τη διδασκαλία τους.
Στο τρίτο Κεφάλαιο υπάρχουν παραδείγματα εφαρμογής αντίστοιχων
προτάσεων στα πλαίσια της Πρακτική Άσκησή μου στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη
Πύργου και στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας. Στο τέταρτο Κεφάλαιο γίνεται εξαγωγή των συμπερασμάτων που αποκόμισα κατά τη διάρκεια συγγραφής της εργασίας και στο πέμπτο Κεφάλαιο υπάρχουν φωτογραφίες από τα στάδια των κατασκευών και παράρτημα με τους επαίνους που
σημείωσαν τα προγράμματα που εφαρμόστηκαν καθώς και φωτογραφίες από τη
διαδικασία διεξαγωγής τους. Τέλος, στο έκτο Κεφάλαιο βρίσκεται η βιβλιογραφία της εργασίας.__________________________________________________________The present paper is a literature review and documentation of the creative
phases of construction.
The first chapter introduces the topic under study, analyses how recyclable
material can be a means of expression and artistic utilization in the primary school and
gives the main, general and specific objectives of the work.
Then, it is mentioned about what is recycling, the reasons for it, the process of
recycling - cycle and the recyclable materials are analyzed in detail.
Below, the artistic movements that developed using recyclable materials are
described with examples and 10 of the most famous artists who emerged using
recyclable materials are mentioned.
Afterwards, the work on the recycling of industrial materials in education is
explained, where an introduction to the topic is given, the suitable materials that can be
recycled by students by transforming them into educational tools is mentioned and it is
explained why this transformation of materials should be done.
The second chapter describes the materials and the stages of some
constructions - teaching suggestions that I created in the context of the courses 'Arts
and crafts', 'Construction and transformation of materials', "Teaching of Visual Arts"
and "Production of educational material", under the supervision of Mr. Tamoutselis
Nikolaos, H.E.D. of "Teaching of Visual Arts and Art Courses in Visual Arts
Laboratories" and suggest ways of their pedagogical use. The proposals are made from
recyclable materials, have low cost and extremely minimal risk and correspond to one
to two teaching hours of the Analytical School Curriculum for their teaching.
In the third chapter there are examples of the implementation of some
proposals in the context of my PA in the Public Central Library of Pyrgos and in the 3rd
Primary School of Florina.
In the fourth chapter, the conclusions that I reached during the writing of the
thesis are carried out and in the fifth chapter there are photos of the stages of the
constructions and an appendix with the praises of the programs that were implemented
and photos of the process of their implementation. Finally, Chapter Six contains the bibliography of the thesis.