Ο ρόλος του διευθυντή στην συμπερίληψη των μαθητών με αναπηρία στη σχολική
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία έχει ως θέμα την διερεύνηση του ρόλου και των απόψεων των διευθυντών / τριών σχετικά με τους συνεισφέροντες παράγοντες και προκλήσεις που αποτελούν κλειδί για την δημιουργία συμπεριληπτικών σχολικών περιβαλλόντων για μαθητές / μαθήτριες με αναπηρίες. Ο ρόλος του διευθυντή στην συμπερίληψη των μαθητών με αναπηρία αποτελεί ένα κρίσιμο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο διευθυντής του σχολείου έχει καθοριστική ευθύνη σε αυτήν τη διαδικασία, καθώς είναι υπεύθυνος για την δημιουργία και τη διατήρηση ενός ασφαλούς, υποστηρικτικού και προσβάσιμου περιβάλλοντος για όλους τους μαθητές, που προάγει την αποδοχή, την κατανόηση και τη συνεργασία μεταξύ όλων των μαθητών. Αυτό περιλαμβάνει την εποπτεία της υλοποίησης προγραμμάτων συμπερίληψης, καθώς και την κατάρτιση και εκπαίδευση του προσωπικού. Στον ρόλο του διευθυντή περιλαμβάνεται επίσης η συνεργασία με τους γονείς και τους φροντιστές των μαθητών με αναπηρία, προκειμένου να διατηρηθεί μια ανοικτή γραμμή επικοινωνίας και να διευκολυνθεί η καλή παροχή υπηρεσιών και υποστήριξης για κάθε παιδί ξεχωριστά. Με στόχο την διερεύνηση του παραπάνω θέματος στον ελλαδικό χώρο πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με χορήγηση σχετικού ερωτηματολογίου ως ερευνητικό εργαλείο, σε 130 διευθυντές όλων των σχολικών βαθμίδων του νομού Κοζάνης. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι διευθυντές ήταν υποστηρικτικοί προς την εφαρμογή της συμπερίληψης και είχαν σύμπνοια σχετικά με τα απαραίτητα συστατικά επιτυχής εφαρμογής της συμπερίληψης καθώς και σχετικά με τους ανασταλτικούς παράγοντες που την καθιστούν αδύνατη ή αναποτελεσματική. Τέλος, ήταν πολύ συνειδητοποιημένοι σχετικά με τον ρόλο τους και αναγνώρισαν οι ίδιοι την πιθανή έλλειψη τους στον τομέα της επιμόρφωσης και κατάρτισης περί θεμάτων ειδικής αγωγής και συμπερίληψης._____________________________________________________________________________________________________________________________This master's thesis is about exploring the role and views of the principal on the contributing factors and challenges that are key to creating inclusive school environments for students with disabilities. The principal's role in the inclusion of students with disabilities is a critical part of the educational process. The school principal constitute a key factor in this process, as he or she is responsible for creating and maintaining a safe, supportive, and accessible environment for all students that promotes acceptance, understanding, and collaboration among all students. This includes overseeing the implementation of inclusion programs, as well as training and educating staff. The headteacher's role also includes working with parents and carers of disabled pupils to maintain an open line of communication and facilitate good provision of services and support for each individual child. In order to investigate the above issue in Greece, a quantitative survey was conducted by administering a relevant questionnaire as a research tool to 130 principals of all school levels in the prefecture of Kozani. The results of the survey showed that managers were supportive of the implementation of inclusion and had consensus on the necessary ingredients for successful implementation of inclusion and on the inhibiting factors that make it impossible or ineffective. Finally, they were very aware of their role and acknowledged themselves their possible lack of education and training on special education and inclusion issues.