Ο συμβουλευτικός ρόλος των διευθυντριών στη διαχείριση συγκρούσεων των εκπαιδευτικών σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό – η περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας
View/ Open
Date
2024Author
Παπαντώνης, Χαράλαμπος
Papantonis, Charalambos
Metadata
Show full item recordAbstract
Οι συγκρούσεις των εκπαιδευτικών σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό είναι καθημερινό φαινόμενο στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ότι ο συμβουλευτικός ρόλος του/της Διευθυντή/-ντριας κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός για την αποτελεσματική διαχείριση των συγκρούσεων και τη λήψη αποφάσεων προς όφελος του εκπαιδευτικού οργανισμού.
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση του συμβουλευτικού ρόλου των διευθυντριών στη διαχείριση συγκρούσεων σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό. Για τη διεξαγωγή της έρευνας συμμετείχαν εννέα διευθύντριες με συμβουλευτική κατάρτιση από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αστικών και ημιαστικών περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας. Η επιλογή του δείγματος έγινε με δύο κριτήρια, το φύλο και τη συμβουλευτική κατάρτιση. Η συλλογή δεδομένων έγινε με ημιδομημένες συνεντεύξεις και η επεξεργασία τους με θεματική ανάλυση.
Βάσει των ερευνητικών δεδομένων, προκύπτει ότι ο συμβουλευτικός ρόλος των διευθυντριών επιδρά θετικά στη διαχείριση των συγκρούσεων των εκπαιδευτικών εντός της σχολικής μονάδας. Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά του/της Διευθυντή/-ντριας-Συμβούλου που επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων είναι η ενσυναίθηση. Όσον αφορά τα αίτια των συγκρούσεων των εκπαιδευτικών παρατηρείται ότι δεν παρουσιάζουν διαφορές στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γεγονός που επιβεβαιώνει τη βιβλιογραφία. Τέλος, αξιοσημείωτες είναι οι διαφορές που εντοπίζονται στον τρόπο αντιμετώπισης των συγκρούσεων μεταξύ γυναικών διευθυντριών και ανδρών διευθυντών.______________________________________________________________________________________________________________________Teacher conflicts in an educational organization are a common phenomenon in the Greek educational reality. In the recent years, it has been observed that the counselling role of the male/female principal is considered particularly important for the effective management of conflicts and decision-making for the benefit of the educational organization.
The purpose of this study is to investigate the counselling role of female principals in conflict management within an educational organization. Nine female principals with counselling training from Primary and Secondary Education, both urban and semi-urban areas of Western Macedonia, participated in the conduct of the research. The data selection was based on two criteria, gender and counselling training. The data collection was conducted through semi-structured interviews and their processing using thematic analysis.
It appears that the counselling role of female principals has a positive effect on the management of conflicts among teachers within the school organization based on the research data. One of the most basic characteristics of the principal-consultant that affects the decision-making is empathy. As far as the causes of teachers conflicts are concerned, it is perceived that there are no significant differences between Primary and Secondary Education; a finding supported by the literature. Finally, differences found in the way conflicts are handled between female principals and male principals