Ο ρόλος των διευθυντών-ηγετών στην διαμόρφωση του σχολικού κλίματος για την αποτελεσματική λειτουργία των σχολικών μονάδων. Διερεύνηση των απόψεων διευθυντών και εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας
View/ Open
Date
2024-01Author
Πατσιούρα, Αικατερίνη
Patsioura, Ekaterini
Metadata
Show full item recordAbstract
Οι ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύσσονται σε έναν χώρο είναι αποτέλεσμα των αλληλεπιδράσεων των προσώπων που συναναστρέφονται μεταξύ τους στο χώρο αυτό. Η ενασχόληση μου με την εκπαίδευση και η επαφή μου με τον εκπαιδευτικό κόσμο στα σχολεία της χώρας μας είχε ως αποτέλεσμα την ενεργοποίηση του ενδιαφέροντός μου για την ποιότητα της ατμόσφαιρας που πρέπει να επικρατεί σε αυτά, προκειμένου να είναι αποτελεσματικά ως προς την δημιουργία και την παροχή του έργου τους.
Αυτό που διαπιστώνεται από το ερευνητικό πεδίο είναι πως το σχολικό κλίμα αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα για την ποιοτική εξέλιξη της παιδείας και την ικανοποιητική πορεία τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών και κατ’ επέκταση του συνολικού έργου μιας σχολικής μονάδας. Από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση διαπιστώνεται πως το πρόσωπο που συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση ενός ποιοτικού κλίματος στο σχολείο είναι ο διευθυντής. Η ηγετική παρουσία του, το όραμά του και ο βαθμός επιρροής του στο σύλλογο διδασκόντων αποτελούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του που συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός καλού σχολικού κλίματος.
Μέσα από την παρούσα μελέτη διερευνάται ποιος είναι ο ρόλος του διευθυντή, ως ηγέτης της σχολικής μονάδας, στη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος, για να επιτευχθεί η αποτελεσματική λειτουργία της με τη μελέτη των απόψεων των διευθυντών και των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας. Για την πραγματοποίηση της έρευνας και την αποκόμιση μίας ολοκληρωμένης εικόνας σχετικά με τις απόψεις των διευθυντών και των εκπαιδευτικών που εργάζονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας, χρησιμοποιήθηκαν η ποσοτική και η ποιοτική μέθοδος.
Στην πρώτη περίπτωση διεξήχθη έρευνα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή. Στη δεύτερη περίπτωση έγινε συλλογή δεδομένων με τη μέθοδο της ποιοτικής συνέντευξης (ημι-δομημένη συνέντευξη), με τη δημιουργία δύο οδηγών συνέντευξης, έναν για τους εκπαιδευτικούς και έναν για τους διευθυντές των σχολείων. Αυτό που διαπιστώθηκε από την έρευνα είναι οι θετικές απόψεις που υπάρχουν για το σχολικό κλίμα, όπως, επίσης, και για τη σχολική ηγεσία και την αποτελεσματική λειτουργία των σχολικών μονάδων._______________________________________________________________________________________________________________________The human relationships that develop in a space are the result of the interactions of the persons who socialize with each other in that space. My involvement in education and my contact with the educational world in the schools of our country resulted in the activation of my interest in the quality of the atmosphere that must prevail in them, in order for them to be effective in terms of creating and providing of their work.
What is established from the research field is that the school climate is an important factor for the qualitative development of education and the satisfactory course of both teachers and students and by extension the overall work of a school unit. From the literature review, it is found that the person who significantly contributes to the formation of a quality climate in the school is the principal. His leadership presence, his vision and his degree of influence in the teachers' association are his special characteristics that contribute to the formation of a good school climate.
This study investigates the role of the principal, as the leader of the school unit, in shaping the school climate, in order to achieve its effective operation by studying the opinions of the principals and teachers who serve in the secondary schools of Fhiotida . In order to carry out the research and obtain a comprehensive picture regarding the views of the directors and teachers working in the Secondary Education of the Regional Unit of Fhiotida, the quantitative and qualitative methods were used.
In the first case, a survey was conducted among the teachers of the Secondary Education of Fthiotida. An electronic questionnaire was used as a tool for data collection. In the second case, data was collected using the qualitative interview method (semi-structured interview), with the creation of two interview guides, one for teachers and one for school managers. What was established by the research are the positive opinions that exist about the school climate, as well as about the school leadership and the effective operation of the school units.